Disputas: Mads Mikelsen

cand. scient. Mads Mikelsen ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Thermal evolution of irradiation-induced defects in silicon and silicon carbide

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Cinzia DaVia, University of Manchester
Professor Helge Weman, NTNU
Professor Aasmund Sudbø, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Ørjan G. Martinsen

Veileder:  Bengt G. Svensson, Edouard V. Monakhov

Dr. graden er tatt innenfor feltet fysikalsk elektronikk, ved Mikro og Nanoteknologi Laboratoriet, Universitet i Oslo, i samarbeid med SINTEF.
Strålingsdefekter i halvledermaterialene silisium (Si) og silisiumkarbid (SiC) har blitt studert. Ny kunnskap om viktige punkdefekter har blitt funnet, noe som kan bidra til fremtidig utvikling av mer strålingsresistente materialer.
Bakgrunn: Halvlederkomponenter er nødvendige i all moderne elektronikk. Si er det desidert mest populære halvledermaterialet, mens SiC er et materiale med svært lovende egenskaper som først nylig blitt tilgjengelig i en tilfredsstillende kvalitet. Disse halvlederne har en krystallstruktur og en feil på atomnivå i denne strukturen kalles en punktdefekt. Punktdefekter kan dannes som et resultat av radioaktiv stråling, og kan drastisk forandre materialets egenskaper, og i de fleste tilfeller er dette uønsket. Dannelsen av punkdefekter er et stort problem for elektronikk som befinner seg i miljøer med mye strålig; f.eks. i rommet, kjernekraftverk og strålingsdetektorer. Formålet med forskningen er å utvide kunnskapen om punkdefekter, bl.a. med tanke på å kunne lage mer strålingsresistente materialer.
Funn (Si): Divakansen (V2) i silisium dannes i store mengder som resultat av stråling. Diffusjonsegenskapene til V2 har blitt grundig kartlagt, ved å gjøre elektriske målinger etter varmebehandling ved forskjellige temperaturer. Det er blitt påvist at V2 kan bli fanget av oksygen under migrasjon, noe som resulterer i divakans-oksygen komplekset (V2O). Tidligere studier har konkludert med at V2O har hovedansvaret for degradering av silisium etter bestråling, men dette blir tilbakevist i dette arbeidet, noe som betyr at en annen defekt må være ansvarlig. Videre har den termiske evolusjonen til V2O blitt studert, og det er funnet at V2O dissosier ved temperaturer over 260 °C. En modell som beskriver viktige defektreaksjoner i silisium under oppvarming har blitt laget, noe som har gitt en mer fullstendig innsikt i hvordan ulike defekter interagerer med hverandre.
Funn (SiC): Et viktig funn er at den dopingen i n-type SiC reduseres som resultat av bestråling, og ved høye doser når dopekonsentrasjonen null. Konsentrasjonen av strålingsdefekter er veldig høy i SiC i forhold til Si for tilsvarende strålingsdoser, og det konkluderes med at SiC er mindre egnet enn Si for bruk i miljøer der komponenter utsettes for høyenergetisk stråling i høye doser.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18