Disputas: Omid Mirmotahari

cand.scient. Omid Mirmotahari ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Robustness and performance of ultra low voltage high speed logic

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Valeriu C. Beiu, Associate Dean for Research and Graduate Studies, Centers for Neural Inspired Nano Architectures, College of Information Technology, UAE (United Arab Emirates) University and School of Computing and Intelligent Systems, University of Ulster, Nord-Irland
Professor Bengt Oelmann, Department of Information Technology and Media, Mittuniversitetet, Sverige
Professor Oddvar Søråsen, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Tone Bratteteig

Veileder:  Yngvar Berg, Dag T. Wisland

Dette arbeidet er utført ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo. Avhandlingen presenterer en ny type kretsløsning til bruk innen mikroelektronikksystemer som kan operere på svært lave spenninger men samtidig opprettholde høy hastighet. I avhandlingen blir den sammenlignet med tradisjonelle kretser som selges i masseproduksjon og de nye løsningene viser betraktelig forbedringer i henhold til hastighet enn de tradisjonelle.

Transistoren er en av hovedkomponentene som har gjort den overveldende mengde av portable elektroniske gadgets mulig og som beriker vårt hverdagsliv. Beklageligvis lider de moderne multimillion-transistor-chipene med en god nok produksjonspålitelighet, faktisk forventes det at 50% blir feilprodusert grunnet omfanget av kompleksitet som designet i en chip. På den andre siden har forbrukermarkedet dramatisk økt sine behov og krav til komplisert portabel elektronikk, som bærbare maskiner og telefoner. Portabel elektronikk driver frem utviklingen for lavt strømforbruk og lav spenning som følge av en bestemt begrenset batterikapasitet, og vanligvis vil det gå på bekostning av hastigheten på produktet. Fremtidens elektronikkdesign har utfordringer i forhold til å imøtekomme høy hastighet, lav spenning og ikke mist produksjonspålitelighet.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18