Disputas: Jostein Roald Natvig

Jostein Roald Natvig ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): High-resolution methods for conservation laws in the geosciences

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Rainer Helmig, Institut für Wasserbau, Universität Stuttgart
Professor Hans Joachim Schroll, Centre of Mathematical Sciences, Lunds Universitet
Professor Ragnar Winther, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Tema for avhandlingen er numeriske metoder for beregning av væskestrøm. Hoveddelen av avhandlingen beskriver utviklingen av raske beregningsmetoder for transport av væsker i porøse medier, mens en mindre del beskriver numeriske metoder for andre typer væskestrøm.

For å optimalisere utvikling og produksjon av olje- og gassforekomster er det nødvendig å kunne forutsi hvor mye olje og gass som kan utvinnes ved ulike produksjonsscenarier. For å få til dette er det nødvendig å regne ut hvordan væskene i reservoaret beveger seg.

Strømning i porøse medier er beskrevet ved et system av partielle differensialligninger. Ved å anta at de ulike fluidene i reservoaret beveger seg i samme retning, kan man lage svært raske metoder for å løse disse ligningene. Strømlinjemetoder, som er basert på å regne endimensjonal væsketransport langs strømlinjer, er basert på denne antagelsen.
I denne avhandlingen er et alternativ til strømlinjemetoder utviklet. Fordi metodene som presenteres er basert på implisitte volumdiskretiseringer unngås mange av problemene knyttet til strømlinjemetoder, for eksempel feil i massebalanse. Implisitte volummetoder forutsetter at et ikkelineært likningssystem løses i hvert tidsskritt. Ved å utnytte at væskene flyter i samme retning kan dette ligningssystemet splittes i en sekvens av små ligningssystemer. Dette reduserer regnetiden betydelig slik at disse metodene er like raske som strømlinjemetoder.

Oppgaven er utført ved SINTEF IKT, avdeling for anvendt matematikk i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18