Disputas: Ingrid Nesheim

Ingrid Nesheim ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Vascular plant diversity and its use in a neotropical rain forest inhabited by migrants

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Thomas Elmqvist, Department of Systems Ecology, Stockholm University, Sweden
Associate Professor Eva Gunilla Almered Olsson, IBI, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim
Associate Professor Brita Stedje, Botanical Garden, Natural History Museum, University of Oslo

Urbefolkningens tradisjonelle kunnskap om naturmiljø går tapt når de bosetter seg i et nytt område. Naturressurser endres fra å være en viktig del av naturalhusholdningen, til å sees på som potensiell inntektskilde. Kunnskap om tømmerarter har fått økt betydning. Dette er konklusjoner fra et doktorgradsarbeid i biologi som søker å finne svar på problemstillingen: Hva skjer med tradisjonell kunnskap og bruk av planter når urbefolkningsgrupper må finne nytt bosted, og hva er effekten av ny bosetting for plantemangfoldet i regnskogen? Avhandlingen er basert på feltarbeid i et vernet regnskogsområde i Nord-Guatemala. Lokalsamfunnet består av returnerte flyktninger fra eksil i Mexico hvorav de fleste opprinnelig kommer fra høylandet i Guatemala. Befolkingen driver primært med selvforsyningsjordbruk, samt hogst og sanking for salg. Ettersom de bor i et vernet område er de pålagt å følge en forvaltningsplan med sikte på å oppnå bærekraftig skogsdrift. Vegetasjonsanalyser viser at denne skogsdriften har hatt relativ liten innvirkning på miljøet i forhold til andre miljøforhold. Likevel, på tross av dette er tettheten av kommersielle tømmerarter lav og økologisk- og økonomisk drift kan synes vanskelig. Det advares derfor om at høstingen av naturressurser bare vil kunne dekke en del av livsoppholdet til befolkningen i regionen. Studiet benytter en kombinasjon av forskjellige metoder som inkluderer botaniske registreringer i fem 1 hektar (100 x 100 m) plot oppdelt i 10 x 10 m småruter, samt etno-botaniske registreringer og intervjuer av befolkningen. Prosjektet er tilknyttet et antropologiprosjekt og har et tverrfaglig perspektiv. Dette studiet bidrar til kunnskap om det biologiske mangfoldet i regionen og søker å bidra til bærekraftig forvaltning av naturressurser. Mangel på tilstrekkelig økologisk kunnskap kan føre til øket risiko med hensyn til matvaresikkerhet og bærekraftig bruk av naturressursene. Stipendiaten har hatt arbeidsplass ved Senter for Utvikling og Miljø og forsvarer graden sin ved Biologisk institutt, UiO.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18