Disputas: Mi Mong Tran Nguyen

cand.pharm. Mi Mong Tran Nguyen ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cerebral metabolism of glycerol, pyruvate and propionate

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Mats Sandberg, Gøteborg universitet, Inst. for biomedicin, Sverige
Professor Ivar Walaas, Nevrokjemisk laboratorium, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
Professor Hege Thoresen, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Karen Marie Ulshagen

Veileder:  Dr. med. Bjørnar Hassel

Dette doktorgradsarbeidet i nevrokjemi ble utført ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) med finansiering fra Norsk forskningsråd og FFI i perioden 2004-2007.

Arbeidet går ut på å kartlegge hjernens evne til å bruke andre energikilder enn blodsukker. Tre alternative energikilder er undersøkt: glyserol, pyrodruesyre og propionsyre. Glyserol får vi helst fra fettstoffer, og nivået av glyserol stiger i blodet når fett brytes ned, som ved sult eller faste. Pyrodruesyre dannes fra blodsukker, og propionsyre er en kort fettsyre som dannes i tarm av tarmbakterier og som kan hope seg opp i kroppen ved visse medfødte enzymdefekter.

Ved å bruke glyserol, pyrodruesyre og propionsyre som er merket med radioaktivitet eller spesielle isotoper, kan man se hva slags hjerneceller som forbrenner disse stoffene. Arbeidet viser at glyserol bare forbrennes i hjernens dempende nerveceller. Pyrodruesyre, derimot, forbrennes av alle nerveceller, men ikke av hjernens støtteceller. Propionsyre forbrennes bare i støttecellene, ikke i nervecellene. Dette betyr at vi nå har et redskap til å undersøke stoffskiftet i undergrupper av hjerneceller. Det kan bli nyttig diagnostisk fordi hjernesykdommer ofte angriper undergrupper av celler.

Disse teknikkene ble også brukt for å klargjøre virkningen av nervegassforgiftning på hjernen samt for å forstå hvordan en medfødt stoffskiftefeil fører til hjerneskade. Slik kunnskap er nødvendig for å utvikle bedre behandling.

For mer informasjon, kontakt Halvor Aandal.

Publisert 30. mars 2012 15:48 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18