Disputas: Christer Røss Nielsen

Christer Røss Nielsen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Tracing and characterization of dietary DNA – applications in Atlantic salmon

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Kaare Magne Nielsen, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Tromsø
Seniorforsker Audun H. Nerland, Senter for Havbruk, Havforskningsinstituttet, Bergen
Professor Reidun Sirevåg, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Dette arbeidet innen fagfeltet molekylærbiologi har blitt utført ved seksjon for fôr og næringsmiddelmikrobiologi på Veterinærinstituttet i perioden 2001 – 2005. Stipendiat Christer Røss Nielsen har gjennom sitt arbeid vist at DNA fra fôr kan taes opp fra laksens tarmkanal og transporteres med blodet til lever og nyre, muskel og gonader.

Gjennom studien er det utviklet en metode som gjør det mulig å identifisere DNA sekvenser som er satt in i arvestoffet til en organisme. Denne metoden ble benyttet til å bestemme DNA sekvensen til et gen som er satt inn i mais. Denne genmodifiserte maisvarianten som på fagspråket kalles NK603 er ikke tillatt i Norge, men har blitt tillatt for bruk i mat til mennesker og i dyrefôr i EU. Med bakgrunn i den bestemte DNA sekvensen ble det utviklet en metode som gjør det mulig å bestemme hvor mye av den genmodifiserte maisen som er tilstede i en matvare eller i et dyrefôr. Arbeidet er finansiert av Norges forskningsråd.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18