Disputas: Petter Nielsen

Petter Nielsen ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): A conceptual framework of information infrastructure building: a case study of the development of a content service platform for mobile phones in Norway

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr Carsten Sørensen, Information Systems Department, London School of Economics
Dr Debra Howcroft, Manchester Business School, The University of Manchester
Dr Pål Sørgaard, Telenor Research & Development og Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Det norske markedet for innholdstjenester på mobiltelefoner er på verdensbasis ett av de mest vellykkede, både når det gjelder omsetning og utbud av tjenester. Men hva kan vi egentlig lære av ringetoner, logoer og vitser, mer enn at dette dreier seg om en milliardindustri basert på hva mange vil kalle fjolleri? Fremtidens telekommunikasjonslandskap er i støpeskjeen og hva innholdstjenester vil være i fremtiden er vanskelig å forutsi. Eksisterende tjenester viser samtidig at å bringe innhold til mobiltelefoner involverer forskjellige teknologier og aktører, slik som mobiloperatører, innholdsleverandører samt mindre, men mer ”innovative”, IT-selskaper. Selv om disse aktørene er konkurrenter er de samtidig avhengige av hverandres nettverk, teknologi og innhold for å tilby tjenester til brukerne.

Med en generell målsetning om å utvikle teoretiske rammeverk samt mer praktiske strategier for design og utvikling av komplekse informasjonsinfrastrukturer, baseres denne avhandlingen på en empirisk studie av den norske CPA (Content Provider Access) plattformen for innholdstjenester. Det vises hvordan de enkelte aktørene som har tatt del i utviklingen av CPA og deres teknologi ikke er selvstendige, men komponenter i større, heterogene og komplekse nettverk. Slike nettverk formes ikke først og fremst av sentraliserte og kontrollerte aktiviteter, men vokser ut fra åpne, fragmenterte og distribuerte initiativer. Utviklingen er derfor ikke alene basert på teknologisk innovasjon, men de enkelte aktørene må gjennom koordineringsarbeid også skape de nødvendige sosiale, institusjonelle og uformelle nettverk. Sammen med tekniske komponenter gir disse nettverkene nye muligheter, samtidig som de styrer utviklingen i en bestemt retning og således utelukker andre muligheter.

Arbeidet er utført ved Institutt for Informatikk, Universitet i Oslo og med støtte fra Telenor R&D.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:48 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18