Disputas: Renie Birkedal Nielsen

cand.scient. Renie Birkedal Nielsen ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Synthesis and structure of novel inorganic-organic coordination polymers

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Kenny Ståhl, Department of Chemistry, DTU, Lyngby, Danmark
Docent Markku Sundberg, Department of Chemistry, University of Helsinki, Finland
Professor II Anja Olafsen Sjåstad, Department of Chemistry, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor em. Einar Hagebø

Veileder:  Professor Helmer Fjellvåg, Dr. Kjell Ove Kongshaug

Arbeidet omhandler et forsøk på fremstilling av nye materialer til bl.a. lagring av hydrogen. Materialene består av metallatomer bundet sammen av molekyler av karbon, hydrogen og oksygen. I prinsippet virker disse materialene som en svamp. De kan suge til seg gass, akkurat som svampen kan suge til seg vann. Derved blir det mulig å lagre gassen i dem.

Selv om det i dette arbeidet ikke ble funnet nye materialer bedre egnet for lagring av hydrogengass enn allerede kjente, skilte likevel to materialer seg ut. Den ene fordi den kan deles i tynne sjikt akkurat som leire, den andre fordi den ikke passer med aksepterte teorier om hvordan denne typen materialer dannes.

Ved å fremstille materialer som bryter med teorier, må nye teorier fremsettes, og dette bringer vitenskapen videre.

Materialene er fremstilt ved Kjemisk Institutt, UiO. Undersøkelser og beregninger av hvordan materialene er oppbygget er gjort ved Kjemisk Institutt og ESRF i Grenoble, Frankrike. Primært er det undersøkt, hvordan materialene dannes og hvordan krystallstrukturen er.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18