Disputas: Asgeir Nysæter

cand. real. Asgeir Nysæter ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Optimization of serially concatenated trellis coded modulation systems with iterative detection and decoding

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Luc Vandendorpe, Communications and Remote Sensing Laboratory, Université Catholique de Louvain, Belgium
Professor Øyvind Ytrehus, Institutt for informatikk, Universitetet i Bergen
Førsteamanuensis Are Hjørungnes, Universitetsstudiene på Kjeller, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Roald Otnes, Sverre Holm

Avhandlingen dreier seg om ytelsesoptimalisering av mobile, høyhastighets kommunikasjonssystemer med to seriekoblede kodere, over trådløse, tidsvarierende og frekvens-selektive kommunikasjonskanaler. Beregning av mottatt kildeinformasjon i mottakeren foregår ved å behandle data i to parallelle, iterative prosesseringsløkker, en løkke hvor data blir sirkulert mellom utjevner og indre dekoder, og en annen løkke hvor data blir sirkulert mellom indre og ytre dekoder. Dette gir en mottaker hvor man oppnår både effekten av såkalt turbo koding og turbo utjevning. De første artiklene om turbo koding kom i 1993, og metoden representerte et gjennombrudd i arbeidet med å konstruere koder som kunne operere nær Claude Shannons teoretiske ytelsesgrense for kommunikasjonssystemer. Turbo utjeving gir noe av den samme effekten som turbo koding med tanke på kanalutjevning. Turbo koding er i dag bl. a. brukt i 3. generasjons mobil-systemer og i den trådløse 802.16 kommunikasjonsstandarden (WiMax).

Ytelsesoptimaliseringen har dreid seg om å minimalisere feilinformasjonen i mottakeren for lave signal-til-støy (SNR) forhold, spesielt å minimalisere SNR-terskelen for når turbo-mottakeren vil gi kildeinformasjonsestimater som blir bedre for hver ny iterasjon. Dette har vært gjort både ved å prøve ut bedre kodekombinasjoner på sendersiden, bruke frekvenshopping i tillegg for å minke kanaleffekten, og også ved å bruke forbedrede metoder for å følge kanalvariasjonene mellom sender og mottaker (turbo kanalfølging). Resultatene er blitt verifisert gjennom omfattende datamaskinsimuleringer ved bruk av realistiske kanalmodeller.

Avhandlingen vil kunne ha betydning for konstruksjon av neste generasjon mobiltelefonsystemer (4. generasjon), og også for konstruksjon av andre høyhastighets, trådløse kommunikassjonssystemer (mobile eller faste) .

Arbeidet er utført ved Universitetsstudiene på Kjeller, innenfor fagområdene kommunikasjonsteori og digital signalbehandling.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:48 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18