Disputas: Åsmund Ødegård

Åsmund Ødegård ved Instituttet for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Applications of high level software for parallel solution of Partial Differential Equations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Michael Thuné, Institutionen för informationsteknologi, Uppsala universitet
Professor Helge Dahle, Matematisk institutt, Universitetet i Bergen
Professor Olav Lysne, Simula research Laboratory og Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Utviklingen av stadig raskere datamaskiner gjør det mulig å løse tyngre og mer kompliserte problemer ved hjelp av simuleringer på datamaskiner, men dette fører også til at kompleksiteten i programvaren øker. Avhandlingens hoveddel presenterer derfor teknikker som kan benyttes til å forenkle programvare innen beregningsorientert matematikk, med hovedfokus på løsning av partielle differensial likninger.

Flerprosessormaskiner har blitt tilgjengelig for et stadig større publikum de siste 10 årene, i form av klynger av maskiner basert på operativsystemet Linux, og gjennom utviklingen av flerkjerne-prosessorarkitekturer. En annen viktig del av avhandlingen har derfor vært å studere teknikker som gjør det enklere å utnytte parallelle maskiner for løsning av partielle differensial likninger. Teknikkene som presenteres i avhandlingen anvendes på et utvalg applikasjoner, blant annet simulering av ultralyd.

Tradisjonelt benyttes programmeringsspråk med hovedfokus på effektive numeriske beregninger innen beregningsorientert matematikk, for eksempel Fortran, C og C++. Kodeutvikling består imidlertid av mange flere elementer enn rene numeriske beregninger. For å effektivisere kodeutviklingen kombineres C/C++ med det objektorienterte språket Python i avhandlingen, et språk som først og fremst fokuserer på enkelthet og lesbarhet. Ved å kombinere flere språk i kodeutviklingen oppnås effektivitet der dette er nødvendig, og enkel kodeutvikling for resten. Avhandlingen presenterer blant annet et nytt rammeverk for løsning av partielle differensial likninger med endelig differanse metoder, implementert i Python.

Arbeidet er utført ved Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo og ved Simula Research Laboratory AS på Fornebu.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18