Disputas: Amy Marie Patrin Oen

Amy Marie Patrin Oen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Sequestration and bioavailability of native polycyclic aromatic hydrocarbons in harbor sediments

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Upal Ghosh, Dept. of Civil and Environmental Engineering, University of Maryland, USA
Professor Dag Broman, Dept of Applied Environmental Science (ITM), Stockholm University, Sweden
Professor Helene Marie Lampe, Department of Biology, University of Oslo

Havner og fjordområder har gjennom lang tid blitt tilført forurensning som følge av industrielle virksomheter og menneskelige aktiviteter. Sjøbunnssedimentene har som et resultat av dette endt opp som et reservoar for miljøgifter. Blant disse miljøgiftene finnes store mengder av polyaromatiske hydrokarboner (PAH), som er en gruppe av til dels kreftfremkallende stoffer dannet under ufullstendig forbrenning av fossilt brensel og under skogsbrann. Denne doktorgradsavhandlingen har fokusert på bindingen av PAH til sedimentpartikler og metoder som kan brukes til å forutsi fraksjonen av forurensning som er tilgjengelig for opptak i organismer. Dette har blitt gjennomført ved å undersøke forurensede sedimenter fra Oslo, Drammen, Bergen og Tromsø havn. I disse sedimenter ble funnet sterke bindinger av PAH til forbrenningsprodukter som sot og forkullede partikler. Denne sterke bindingen tilsier redusert biotilgjenglighet av PAH og vesentlig lavere konsentrasjoner av PAH i vannfase enn tidligere antatt. Det er derfor avgjørende at den sterke bindingen mellom PAH og sot i sedimenter inkluderes i risikovurdering av PAH-forurensede sedimenter, slik at beslutningsgrunnlaget for oppryddingsstrategier for foruensede sedimenter forbedres.

Denne doktoravhandlingen har blitt gjennomført i forbindelse med Norges Geotekniske Institutts forskningsprogram ”Stabilitet av forurensede sedimenter.” Nyutviklede metoder som bruker en polymer fase for å ekstrahere PAH har blitt bruk med gode resultater for å gjennomføre en kjemisk vurdering av biotilgjengeligheten samt forbedrer vår kunnskap om transport av forurensnings i norske fjorder.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18