Disputas: Jon Oldevik

Cand.Scient Jon Oldevik ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Semantics Preservation in model-based Composition

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Krzysztof Czarnecki, Department of Electrical and Computer Engineering, University of Waterloo
Associate Professor Ana Moreira, Computer Science Department, The New University of Lisbon
Førsteamanuensis Einar Broch Johnsen, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Arne Maus

Veileder:  Øystein Haugen, Stein Krogdahl og Birger Møller-Pedersen

Dette PhD-arbeidet er utført ved Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo innenfor fagområdet språk og modellering. Avhandlingen ser på utfordringer knyttet til komposisjon av komponenter og tjenester, noe som er særlig viktig i dagens komplekse, dynamiske og tjeneste-orienterte IT-systemer.

Moderne språkmekanismer og kjøretidsomgivelser gir store muligheter for endringer av et system ved at ny funksjonalitet komponeres med det eksisterende systemet. Slike endringer er ikke uproblematiske: det kan medføre konflikter, enten mellom det eksisterende systemet og ny funksjonalitet, eller mellom flere ulike funksjoner som skal integreres med systemet. Det er også en risiko at den nye funksjonaliteten bryter regler i det eksisterende systemet eller endrer oppførsel som ikke burde vært endret. Dette kan ha konsekvenser for semantikken til systemet som kan føre til at det ikke lenger oppfører seg som forventet.

Oldevik viser i sin avhandling hvordan en kan beskytte seg mot slike uønskede endringer av systemet, slik at endringene bevarer systemets semantikk – eller den forventede oppførsel. Han spesifiserer metoder og teknikker for å analysere og kontrollere systemkomposisjoner, med utgangspunkt i modellrepresentasjoner av systemene.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18