Disputas: Andreas Franklin Lopez Olivares

Mechanic Cicil Engineer Andreas Franklin Lopez Olivares ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Service life estimation of a polymeric solar absorber

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. recherche Philippe Papillon, CEA INES, Frankrike
Dr. Per Finden, Institutt for energiteknikk, Kjeller
Professor Gunnar Løvhøiden, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Finn Ingebretsen

Veileder:  John Rekstad, Michaela Meir

Solenergi framstår som et relevant alternativ for å forsyne oss med ren energi i fremtiden. Men et stort hinder mot storskala bruk av denne energitypen er den høye installasjonskostnaden sammenlignet med konvensjonelle alternativer.

Installasjonskostnaden av termiske solenergiapplikasjoner kan bli kraftig redusert ved bruk av polymeriske solabsorbatorer. Men ettersom billige konvensjonelle polymerer degraderes raskt ved høye temperaturer, har markedet for polymeriske absorbatorer tradisjonelt sett vært begrenset til bruk for oppvarming av svømmebasseng.

Studier med tester av de mekaniske egenskapene til en polymerisk solabsorbator ble gjennomført ved Universitetet i Oslo. Den polymeriske absorbatoren ble utsatt for høye temperaturer i tørre omgivelser, i ulike tidsperioder. En systematisk degradering av absorbatorens mekaniske egenskaper ble observert etter at den hadde vært utsatt for høye temperaturer. En modell som beskriver degraderingen av de mekaniske egenskapene ble foreslått som en metode for å estimere levetiden til den polymeriske absorbatoren under vanlige arbeidsbetingelser.

For mer informasjon, kontakt Lars Bernhardsen.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18