Disputas: Kjetil Olstad

cand.scient. Kjetil Olstad ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Taxonomy and systematics in Gyrodactylus von Nordmann, 1832 (Monogenea): studies on a problematic species complex parasitizing salmonids.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor David Rollinson, Department of Zoology, The Natural History Museum, UK
Professor Delane C. Kritsky, Department of Health and Nutrition Sciences, Idaho State University, USA
Professor em. Odd Halvorsen, Department of Zoology, Natural History Museum, Oslo

Leder av disputas:  Professor David L. Bruton

Veileder:  Tor A. Bakke, Lutz Bachmann og Øyvind Hammer

Gyrodactylus salaris er både økologisk og økonomisk en svært skadelig parasitt på laks i norske vassdrag. Parasitten blir på folkemunne kalt ”Gyro” og dette navnet er for de fleste synonymt med ”laksedreperen”. Dette bildet er imidlertid ikke ukomplisert, siden forskningen de senere årene har vist at arten G. salaris har et koppel av nære slektninger som er mer eller mindre harmløse.

Kjetil Olstad har i sin ph.d.-avhandling i systematisk parasittologi ved Naturhistorisk Museum studert G. salaris og den nært beslektede, men ufarlige harrparasitten G. thymalli. Studier av arvematerialet (DNA) til disse to artene har ledet forskere til å stille spørsmål om hvorvidt de to faktisk skal anses som to arter, eller om de bør slås sammen til en. Den opprinnelige grunnen til inndelingen i to arter er basert på variasjon i formen (morfologien) til krokene i parasittenes festeorgan. Resultatene i Olstads arbeid slutter seg til denne opprinnelige inndelingen basert på morfologi, forutsatt at man tar høyde for variasjoner i størrelse som følge av variasjoner i parasittenes miljø.

Et av de viktigste ”kjennetegnene” for parasittene G. salaris og G. thymalli er at førstnevnte er en lakseparasitt som dreper østatlantisk laks, mens G. thymalli er en ufarlig parasitt på harr. Gjennom sine eksperimentelle biologiske og økologiske studier har imidlertid Olstad vist at selv innenfor arten G. salaris finnes det til dels stor variasjon i hvor farlig parasitten er for laks. For eksempel viste det seg at en variant av G. salaris på røye i øvre deler av Numedalsvassdraget var ufarlig for laksen i vassdraget og at den ikke forårsaket sykdom.

Olstads resultater er av stor interesse for de faglige diskusjoner rundt artsbegrepet anvendt på parasittiske organismer. Siden sykdomsdiagnosen gyrodactylose er nært knyttet til artsnavnet G. salaris, har resultatene i tillegg betydning for forvaltningen av villaks både i Norge og internasjonalt. Blant annet er flere av resultatene fra Olstads doktorgradsarbeid allerede inkorporert i et overvåkningsprogram for G. salaris på de Britiske øyer.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Aronsen.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18