Disputas: Kari-Anne Østby

Kari-Anne Østby ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Structure and bonding in boron-nitrogen compounds investigated by gas electron diffraction and quantum chemical calculations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Jennifer Green, Inorganic Chemistry Laboratory, University of Oxford, UK
Professor Dr. Heinz Oberhammer, Institut für Physikalische Chemie, Universität Tübingen, Germany
Professor Svein Samdal, Department of Chemistry, University of Oslo

Nøyaktig informasjon om bindinger mellom atomer, geometri, konformasjon og indre vibrasjoner i et molekyl gir viktige bidrag til forståelsen av de kjemiske egenskapene til molekylet. I dette arbeidet har strukturer og bindingsforhold i en rekke bor-nitrogen forbindelser i gassfase blitt undersøkt. Strukturbestemmelsesmetoden som har blitt benyttet er gass-elektrondiffraksjon, men teoretiske kvantekjemiske beregninger inngår også i stor grad.

Resultatene av undersøkelsen viser blant annet hvordan bor-nitrogen bindingslengden og π-bindingsstyrken i forskjellige aminoboraner varierer når 1) Hydrogenatomer knyttet til bor- eller nitrogenatomet byttes ut med metylgrupper. 2) Antall π-elektrondonorer knyttet til bor-atomet eller antall π-elektron akseptorer knyttet til nitrogen-atomet varieres.

Arbeidet har blitt utført ved avdelingen for gass-elektrondiffraksjon ved Kjemisk Instituttt, Universitetet i Oslo. Veiledere har vært professor Arne Haaland og professor Grete Gundersen.

For mer informasjon, kontakt Ingse Noremsaune.

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18