Disputas: Eirik Ovrum

cand. scient. Eirik Ovrum ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Entanglement and quantum simulators

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Ingemar Bengtsson, Stockholms Universitet
Professor Kåre Olaussen, NTNU
Professor Leif Veseth, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Carsten A. Lütken

Veileder:  Jon Magne Leinaas og Morten Hjorth-Jensen

Under doktorgradsarbeid ved Universitetet i Oslo har Eirik Ovrum jobbet med kvanteinformasjonsteori ved Centre for Mathematics for Applications og ved gruppen for teoretisk fysikk på fysisk institutt.

Stipendiaten har laget en simulasjon av en kvantedatamaskin, en ny type maskin som bruker naturens minste bestanddeler til å gjøre beregninger, og brukt denne til å simulere andre kvantesystemer. Slike kvantedatamaskiner kan komme til å prege framtida når dagens datamaskiner når sine fysiske begrensninger. Kvantedatamaskiner kan i prinsippet være mye mer effektive til å gjøre beregninger på kvantesystemer, eksempelvis elektroner, nanomaterialer, elementærpartikler, kvantepunkter, molekyler i kvantekjemi og mye mer.

Det har også blitt utvikla en kompilator som kan ta et hvilket som helst fermionsystem, det vil si et system som er bygd opp av de vanlige stoffene vi mennesker er bygd opp av, og spytte ut hvilke operasjoner en kvantedatamaskin må utføre for å simulere dette systemet.

Dette er ting som vil være nyttig når man får kvantedatamaskiner i framtida og kan kanskje ligge inne som grunnkode i programvaren til alle kvantedatamaskiner.

Parallellt med dette arbeidet har det også blitt forska på sammenfiltring (entanglement) i kvantemekanikken. Det har blitt utvikla metoder for å studere fenomenet numerisk, deriblant en metode for å undersøke hvorvidt en generell kvantetilstand er sammenfiltra. Den første metoden for å finne tilfeldige såkalt bunden sammenfiltring er også utvikla, dette er tilstander som man ikke kan bruke til å utvinne sammenfiltring til bruk i kvantedatamaskiner.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18