Disputas: Jon Halvard Pedersen

Jon Halvard Pedersen ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Palaeozoic and unusual Mesozoic petroleum systems of the northern North Sea and southern Scandinavia

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Chris Cornford, Integrated Geochemical Interpretations Ltd, Devon, U.K.
Dr. Malvin Bjorøy, Geolab Nor, Trondheim
Prof. Dr. Knut Bjørlykke, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Finnes det nye steiner å snu i letingen etter olje og gass på norsk sokkel? En ph.d.-oppgave av Jon Halvard Pedersen ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo undersøker spesielle og uvanlige oljer og olje-dannende bergarter fra norsk sokkel og norsk fastland. Hensikten med studiet er å øke forståelsen av naturlig forekommende olje i Nordsjøen, samt kaste lys på de eldste sedimentære bergartene på norsk sokkel og deres egenskaper som kilde til olje og gass.

De spesielle oljene indikerer at det er et mangfold av olje på norsk sokkel, noe som kan gi flere strenger å spille på i forbindelse med olje- og gassleting. De eldste sedimentære bergartene påvist på norsk sokkel, 250 til 400 millioner år gamle, har stedvis kunnet danne olje/gass.

Avhandlingen tar også for seg 400-500 millioner år gamle oljerester og relaterte bergarter fra Oslo-området og sentrale deler av Sverige. Oljerestene indikerer at olje ble dannet i Oslo-området for omlag 400-450 millioner år siden. Sannsynligvis skjedde dette også i Skagerrak, fordi geologien her er svært lik geologien i den såkalte Oslograben.

Studiet er basert på analyser av bergarter og oljer fra brønner i Nordsjøen, samt oljerester og bergarter fra lokaliteter på land i Norge, Sverige og Skottland. Prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og RWE Dea Norge.

For mer informasjon, kontakt Nils Roar Sælthun.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18