Disputas: Øystein Prytz

cand. scient. Øystein Prytz ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Electronic structure and bonding in thermoelectric skutterudites

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Anders Palmqvist, Chalmers University of Technology, Göteborg
Anne Borg, NTNU, Trondheim
Anette E. Gunnæs, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Eivind Osnes

Veileder:  Johan Taftø, Terje Finstad og Helmer Fjellvåg

Parallelt med arbeidet med å utnytte nye energikilder (sol, vind, bio osv.) foregår det et storstilt arbeid internasjonalt for å effektivisere samfunnets energibruk. Eksempler på dette er arbeidet med å redusere bensinforbruket til biler, forbedre isolasjon og temperaturstyring i bygninger, og redusere energibruken i industrielle prosesser. Vi forventer at dersom man klarer å bruke den energien man har på en bedre måte, så vil det være et viktig bidrag til å løse verdens energiutfordring sammen med nye energikilder. En mulig fremtidig teknologi for å oppnå dette er bruk av termoelektriske materialer. Dette er materialer som kan konvertere varme direkte til elektrisitet, og dermed gjenvinne spillvarme fra for eksempel industrielle prosesser. De kan også brukes som stillegående og robuste varmepumper, og kan dermed bidra til mer effektiv oppvarming av hus. Hittil har denne teknologien stort sett blitt brukt i begrensede nisjer, for eksempel som energikilder til romsonder, og som kjølelement i piknikbagger. Det siste tiåret har man imidlertid fått et større og større fokus på å utvikle nye termoelektriske materialer som vil tillate storskala bruk av denne teknologien.

I sin avhandling ”Electronic structure and bonding in thermoelectric skutterudites” har doktoranden gjennomført grunnleggende undersøkelser av termoelektriske materialers egenskaper på atomært nivå. Undersøkelser av denne typen er svært viktige for utviklingen av nye og forbedrede termoelektriske materialer, og denne studien er blant de første i en gryende norsk aktivitet på området.

For mer informasjon, kontakt Gyri Nørbech.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18