Disputas: Matija Pužar

Dipl.Ing. Matija Pužar ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Towards Secure and Reliable Information Sharing in Emergency and Rescue Operations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Wolfgang Effelsberg, Department of Computer Science, University of Mannheim.
Associate Professor Marilia Curado, Department of Informatics Engineering, University of Coimbra.
Associate Professor II Knut Omang, Department of Informatics, University of Oslo.

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Thomas Plagemann, Jon Andersson og Yves Roudier

Vi har i dette arbeidet sett på hvordan man kan optimalisere informasjonstilgjengeligheten i redningsoperasjoner der bærbare dataenheter blir brukt. Arbeidet ble utført på Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo, i forbindelse med Ad-Hoc InfoWare, et prosjekt finansiert av Norsk forskningsråd, og EU-prosjektet MIDAS.

Bærbare dataenheter som PDA-er eller PC-er med støtte for trådløs kommunikasjon kan danne et nettverk på stedet, et mobilt ad-hoc nettverk, og dermed tilby muligheter for utveksling av informasjon utover bruk av radio og telefon eller via Internett. Dette er da spesielt nyttig i en redningsoperasjon der infrastruktur ikke er tilgjengelig eller er satt ut av spill på grunn av ulykken. Det er viktig at nettverket blir sikret sånn at fremmedpersoner ikke har tilgang. Vi har derfor lagd en sikkerhetsprotokoll som skal sørge for at kun autorisert redningspersonell har tilgang. Et annet problem er at slike nettverk er skjøre sammenliknet med kablede nettverk, og det er ikke uvanlig at kommunikasjonsforbindelse mellom enheter i nettverket blir brutt og uavhengige mindre nettverk blir dannet. For å unngå at kommunikasjonsbrudd skal hindre redningspersonalet i å gjøre jobben sin, må systemet sørge for at kopier av data ligger på forskjellige steder i nettverket. Det å ha flere kopier av informasjon, som også kan bli endret underveis, krever at systemet må passe på at alle kopier blir identiske så langt det er mulig, samt at det må tas hensyn til hvem som bruker hvilke data ved plassering av kopier. Det betyr også at systemet hele tida må vite hvor informasjonen ligger, og at det dermed kan innhente informasjonen uten at redningspersonellet trenger å vite noe om hvor dataene fysisk er lagret. Vi har utviklet et slikt system og gjort analyser av hvilken innvirkning det har på nettverkstrafikken i sin helhet. Resultatene viser at det å ha kopier, som er plassert med omhu på omtrent 10 % av enheter i nettverket, fører til best ytelse når man ikke på forhånd vet nettverkets oppbygning, eller hvilke enheter som kommer til å bruke hvilke data mest. Systemet kan så justere seg selv underveis ettersom slik informasjon blir tilgjengelig. En utfordring i prosjektene var testing av mellomvaretjenester, og i den forbindelse utviklet vi et emuleringsverktøy der ekte programmeringskode kunne kjøres. Analysene er basert på eksperimenter i dette verktøyet, men også ved hjelp av simuleringer.

For mer informasjon, kontakt Else Marie Lingaas.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18