Disputas: Ingunn B. Rasmussen

Ingunn B. Rasmussen ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Antibody mediated targeting of T cell epitopes

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Forsker Per Thor Straten, Tumor Immunology Group, Danish Cancer Society, Copenhagen, Denmark
Forsker Karin Lindkvist, Department of Cell and Molecular Biology, Gøteborg Universitet, Sweden
Professor Norbert Roos, Universitetet i Oslo, Institutt for molekylær biovitenskap

Doktorgradsarbeidet er en del av en ny strategi innen vaksineutvikling. I denne strategien er det viktig å lage reagenser som gir en sterk og spesifikk T celle respons. T cellene er helt sentrale både i immunforsvarets bekjempelse av sykdom og også for å oppnå immunitet etter vaksinering eller sykdom. T celler aktiveres til innsats når de gjenkjenner fremmede proteiner (antigener) som vises frem på overflaten av antigenpresenterende celler. Prosjektet benytter antistoffer som bærermolekyler som skal bringe fremmed protein til antigenpresenterende celler. Fordelen med antistoffer er at de er stabile proteiner som kan målstyres til disse cellene. Antistoffene som skal bli vaksine kalles troybodies og inneholder små peptider av velkarakteriserte fremmedproteiner. Avhandlingen viser at peptider av ulik størrelse og struktur kan settes inn i antistoffet. Antistoffene blir videre målstyrt til de antigenpresenterende cellene; både B celler, dendrittiske celler og makrofager, og de gir økt aktivering av T cellene. Troybodiene blir målstyrt og gir T celle aktivering både i in vivo forsøk med mus og i forsøk som bruker antigenpresenterende celler fra menneske.

Arbeidet har vært finansiert av Kreftforeningen og har blitt utført på Institutt for molekylær biovitenskap ved Matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Reidunn Aalen (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18