Disputas: Sven Arne Reinemo

cand.scient. Sven Arne Reinemo ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Quality of service in interconnection networks

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Dhabaleswar K. Panda, Department of Computer Science and Engineering, The Ohio State University, USA
Professor Sudhakar Yalamanchili, School of Electrical and Computer Engineeering, Georgia Institute of Technology, Atlanta, USA
Assosciate Professor Pål Halvorsen, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Morten Dæhlen

Veileder:  Tor Skeie, Olav Lysne

Verdens utømmelige behov for regnekraft har ført til utvikling av stadig større og raskere superdatamaskiner. En stor utfordring ved konstruksjon av slike datamaskiner er sammenkoblingen av alle regnenodene. Dette krever et høyhastighetsnettverk som er i stand til raskt å flytte store mengder data, og som kan sende meldinger mellom vilkårlige noder med lav forsinkelse. Alt dette skal skje samtidig i det samme nettverket, uten at forskjellige typer trafikk ødelegger for hverandre, og uten at det oppstår vranglås.

I avhandlingen presenteres to metoder for ruting av trafikk i høyhastighetsnettverk. Begge metodene er uavhengige av strukturene på det underliggende nettverket og unngår alltid vranglås. Den ene av metodene garanterer også at kun korteste vei mellom to noder brukes for kommunikasjon for å redusere forsinkelsen. Vi presenterer også en metode for forskjellsbehandling av trafikk. Metoden sørger for at all trafikk behandles i henhold til den overliggende applikasjonens behov. Dette gjør det mulig å kombinere applikasjoner som krever høy båndbredde med applikasjoner som krever lav forsinkelse, uten at applikasjonene ødelegger for hverandre. Tilslutt presenterer vi flere metoder for adgangskontroll. Her er formålet å begrense hvor mye trafikk som slippes inn i nettverket, slik at man unngår overbelastning.

En av rutingalgoritmene som er presentert i avhandlingen er allerede tatt i bruke i tungregnemiljøet av både kommersielle og ikke kommersielle aktører.

Arbeidet med avhandlingen ble utført i avdelingen for Nettverk og
Distribuerte Systemer ved Simula Research Laboratory på Fornebu.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18