Disputas: Ingvild Riisberg

cand.scient. Ingvild Riisberg ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetic characterization of the marine ichthyotoxic flagellate Pseudochattonella farcimen (Heterokonta) and phylogenetic relationships among heterokonts

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Wiebe H.C.F. Kooistra, Statione Zoologica, Villa Communale, Naples, Italy
Dr. Nina Lundholm, University of Copenhagen, Institute of Biology, Dept. of Phycology, Denmark
Professor Stein Fredriksen, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Bente Edvardsen (Biologisk Institutt), Kjetill S. Jakobsen (CEES)

Genetic characterization of the marine ichthyotoxic flagellate
Pseudochattonella farcimen (Heterokonta) and phylogenetic relationships among heterokonts.

Giftalgen Pseudochattonella farcimen førte i 1998 og 2001 til massive oppblomstringer langs norskekysten og i Skagerrak, der 350 tonn fisk døde. Riisberg har i sin ph.d.-avhandling studert denne marine mikroalgen. Utgangspunktet for arbeidet er algekulturer isolert fra en oppblomstring i 2001. Ultrastukturdata, pigmentsammensetning og DNA sekvensanalyse viser at mikroalgen P. farcimen er nært beslektet med P. verruculosa (Heterokonta), kjent å medføre store tap for akvakulturnæringen i Japan. Arbeidet bidrar med informasjon om genetisk variasjon, både i nukleære og proteinkodende gener, innen denne arten og mellom nærstående arter. Molekylære metoder for å påvise P. farcimen direkte i sjøvann har blitt utviklet. Dette kan være nyttig for videre studier av utbredelsen av denne arten. Riisberg har også utført en fylogenetisk analyse av infrakingdom Heterokonta, som er en heterogen gruppe organismer bestående av store brunalger, små encellede diatomeer og heterotrofe organismer. Den fylogenetiske analysen av Heterokonta er basert på det største datasettet med molekylær informasjon fra denne gruppen organismer i dag (to ribosomale og fem proteinkodende gener). Resultatene viser oppløsning med god statistisk støtte for de autotrofe gruppene av heterokonter, og sterk støtte for skillet mellom autotrofe og de basale heterotrofe gruppene. Dette er av betydning for vår forståelse av eukaryot evolusjon.

Arbeidet et utført ved Biologisk institutt ved Universitetet i Oslo i perioden 2004-2008.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18