Disputas: Yvonne Rinne

M.Sc. Yvonne Rinne ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): EISCAT Svalbard Radar Studies of Meso-Scale Plasma Flow Channels in the polar cusp ionosphere

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Alan Rodger, British Antarctic Survey, Camebridge, England
Dr. Gabrielle Provan, University of Leicester, England
Professor Hans Pécseli, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Johan Taftø

Veileder:  Professor Jøran Moen og Professor Per Even Sandholt

Yvonne Rinne har levert en doktoravhandling bestående av fire vitenskaplige publikasjoner som omhandler studiet av plasmakanaler vår øvre atmosfære.

Jordas magnetosfære er det området i rommet der jordas magnetfelt dominerer. Magnetosfæren beskytter både levende vesener og teknologi som satellitter mot den konstante strømmen av ladde partikler fra solen, som også kalles solvind.
Solvinden drar også med seg solens magnetfelt ut i rommet, og dette feltet kobles sammen med jordens magnetfelt. Når koblingen er sterk kan mye av solvind plasmaet trenge gjennom magnetosfæren og i vår atmosfære og lage problemer for satellitter og annen teknologi i bane rundt jorda. Den økte strålingen er også veldig farlig for astronauter, og kan gi feil på GPS målinger eller forårsake strømbrudd.
Koblingsprosessen setter også plasmaet i vår øvre atmosfære i bevegelse. Ved å studere denne plasmabevegelsen fra bakken ved hjelp av radarer kan vi derfor indirekte studere koblingsprosessen. Svalbard ligger på dagtid under den såkalte polare cuspen, et kikkhull mot det interplanetære rom. Det er her koblingsprosessen mellom solens og jordens magnetfelt er mest direkte og sterkest.
Ved hjelp av en ny observasjonsmetode på EISCAT Svalbard radaren kunne små uregelmessigheter i plasmabevegelsen studeres nøye. Disse uregelmessighetene er lange, tynne kanaler der plasma strømmer med høy hastighet i motsatt retning til resten av plasmaet. Kanalene er et direkte fotavtrykk av koblingsprosessen mellom solens og jordens magnetfelt. Sterke elektriske strømmer som lager nordlys avgrenser kanalene fra resten av plasmaet.
Kanskje studiet av slike kanaler vil kunne lede mot en bedre forståelse av koblingsprosessen, og dermed gi muligheter for varsling av romvær, perioder der mye stråling kommer i vår atmosfære og skaper problemer.

Arbeidet er utført ved gruppen for plasma og romfysikk ved Fysisk Institutt, Universitetet i Oslo og Universitetssenteret på Svalbard.

For mer informasjon, kontakt Sanja Koristovic.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19