Disputas: Per Rogne

Sivilingeniør Per Rogne ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Structure and function of two-peptide bacteriocins

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Lena Mäler, Department of biochemistry and biophysics, The Arrhenius Laboratories for Natural Sciences, Stockholm University, Sweden
Dr. Askild Holck, Avdeling for mikrobiologi, Nofima mat, Osloveien 1, 1430 Ås, Norway
Dr. K. Kristoffer Andersson, Department of molecular biosciences, University of Oslo, Pb. 1043 Oslo, 0316 Oslo, Norway

Leder av disputas:  Professor Finn-Eirik Johansen

Veileder:  Prof. Jon Nissen-Meyer og Dr. Per Eugen Kristiansen

Spredningen av antibiotika resistente bakterier har ført til at interessen for å utvikle nye antibakterielle substanser er stor. Bakteriosiner er antibakterielle peptider (små proteiner) produsert av bakterier. Per Rogne har i arbeidet som ledet fram til hans doktoravhandling studert tre ulike bakteriosiner. De studerte bakteriosinene produseres naturlig av melkesyrebakterier. Melkesyrebakterier har i lang tid vært en del av vårt kosthold gjennom fermenterte melkeprodukter som f. eks yoghurt. Melkesyrebakterier – og bakteriosinene de produserer – ansees derfor å være ufarlige.
De studerte bakteriosinene er såkalte to-peptid bakteriosiner. Disse bakteriosinene består av to ulike peptider som begge må være tilstede for at bakteriosinene skal kunne fungere. De tredimensjonelle strukturene til peptidene som inngår i to-peptid bakteriosinene har blitt bestemt ved hjelp av kjernemagnetisk resonans (NMR) spektroskopi. Kunnskap om den tredimensjonelle strukturen er viktig for å forstå hvordan bakteriosinene kan være både effektive og spesifikke; hvordan en liten dose kan være tilstrekkelig og hvorfor de kun dreper enkelte bakterier.
For å forstå hvordan peptidene samvirker seg imellom og med bakteriene de dreper, har man undersøkt hvilke deler av de ulike peptidene som er viktige for at bakteriosinene skal kunne drepe bakterier. Dette har blitt gjort ved å bytte ut enkelte aminosyrer i peptidene, og deretter bestemme den mengden som behøves av de ulike bakteriosinvariantene for å bekjempe bakteriene. Ved hjelp av dette har Per Rogne og kollegaer vist at et område i peptidene som består av to glyciner (en type aminosyre) separert av tre vilkårlige aminosyrer er viktig for den antibakterielle aktiviteten og trolig også for samspillet mellom peptidene i to-peptid bakteriosiner.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19