Disputas: Anders Røstad

Anders Røstad ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Fish behavior and implications for acoustic abundance estimates and ecological research

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Sture Hansson, University of Stockholm, Department of Systems Ecology, Stockholm University, Sweden
Dr. Fredrik Arrhenius, Swedish Board of Fisheries, Dept. of Research and Development, Göteborg, Sweden
Professor Karl I. Ugland, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt

Ekkolodd er et av de viktigste verktøyene i overvåkningen og mengdeestimeringen av våre marine fiskebestander. Denne avhandlingen omhandler betydningen av fisk sin adferd for dens kartlegging med ekkolodd. Det har lenge vært antatt at fisk unnviker fartøy, men dette studiet viser også at fisk kan bli tiltrukket av fartøy og kan samle seg under dem. Omfanget av denne adferden vil selvsagt dermed påvirke hvor mye fisk ekkoloddet registrerer under forskningsfartøyet.

Svømmeadferden til enkeltfisk vil påvirke hvor sterkt ekko fisken vil sende tilbake til ekkoloddet. Svømmer fisken opp eller ned vil ekkoet ofte bli svakere enn når fisken svømmer rett fram. Studiet av overvintrende brisling i Oslofjorden viser at den svømmer mye opp og ned, og bare blir registrert av ekkoloddet halvparten av tiden. Dermed vil bare halvparten av brislingbestanden bli talt av ekkoloddet, noe det er viktig å kompensere for når en estimerer bestanden.

Avhandlingen beskriver også hvordan brisling om vinteren utnytter lave oksygennivåer i dypet av Bunnefjorden til å slippe unna rovfisk. Disse er ikke i stand til å tåle like lave oksygennivåer som brislingen.

Doktorgrad avhandlingen er gjennomført ved Biologisk Institutt, Universitet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19