Disputas: Kjetil Røysland

cand. scient. Kjetil Røysland ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Refinement and transfer operators in multiresolution analysis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Palle Jorgensen, Department of Mathematics, University of Iowa
Docent Sergei Silvestrov, Department of Mathematics, Lund University
Post.Doc. Nadia S. Larsen, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Kristian Ranestad

Veileder:  Ola Bratteli

Avhandlingen tar for seg metoder for å dele opp store mengder informasjon i ulike detaljnivåer. En konsekvens av arbeidet kan være utvikling av raskere metoder for digital bildebehandling.

På slutten av 80-tallet introduserte den franske matematikeren Stephane G. Mallat begrepet multiresolusjonsanalyse. En multiresolusjonsanalyse gir en effektiv måte å ''zoome'' inn og ut i store mengder informasjon, som for eksempel ultralydbilder eller digitale lydfiler.

Forskjellige andvendelser krever ulike typer multiresolusjonsanalyser. Dersom man ønsker å analysere en lydfil vil man velge en bestemt type hvis man er interessert i presisjon med tanke på tid, men en annen dersom man er interessert i presisjon med tanke på frekvensinnhold. Arbeidet i avhandlingen dreier seg i stor grad om å konstruere multiresolusjonsanalyser med ulike egenskaper. Et hovedpoeng er at man kan konstruere slike ved å løse såkalte forfiningslikninger. En stor del av arbeidet handler derfor om å løse denne typen likninger.

I matematikk er man ofte opptatt av symmetri. En likesidet trekant som roteres 120 grader vil se lik ut som i utgangsposisjonen. Dette er et enkelt eksempel på symmetri. I avhandlingen studeres det symmetriegenskaper i forfiningslikninger. Dette brukes til å finne symmetrier i de tilhørende multiresolusjonsanalysene. Dersom man kjenner til slike symmetrier i en datamengde, kan man både forenkle og redusere mengden med data betraktelig. Tanken er at man på sikt kan bruke dette til å utvikle raskere metoder for å analysere veldig store mengder informasjon.

For mer informasjon, kontakt Yngvar Reichelt.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19