Disputas: Alexander Rozhko

M.Sc. Alexander Rozhko ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Role of seepage forces on hydraulic fracturing and failure patterns

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Chaouqi Misbah, University of Grenoble, Frankrike
Steve Miller, University of Bonn, Tyskland
Bjørn Jamtveit, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Jan A. Holtet

Veileder:  Prof. Yuri Podladchikov, prof. Francois Renard

I dette forskningsprosjektet har vi sett på hvordan væske som strømmer gjennom et porøst materiale påvirker materialet selv. Væsketrykket kan bli så stort at materialet brekker, og danner forskjellige bruddstrukturer. Vi har studert slike brudd både ved hjelp av matematisk analyse og ved numeriske simuleringer.

Hydrauliske spenninger dannes dersom det oppstår variasjoner i væsketrykket i et porøst materiale. Hvis og når materialet brekker, dannes ulike mønstre i materialet, skjærbånd (shear bands) og eller strekkbrudd (tensile fractures).

Vi har studert disse mønstrene ved å gjøre numeriske simuleringen med et dataprogram designet for dette formålet. Programmet beregner overtrykket i en porevæske, og hvordan dette påvirker et mer eller mindre porøst og elastisk materiale som samtidig kan brekke (er plastisk).

For å forstå under hvilke betingelser materialet brekker, og hvordan, har vi utviklet en analytisk løsning av problemet. Denne analysen går ut på at et hull fylles med en væske. Hullet befinner seg i et væskefylt porøst materiale som er under trykk. Siden væsketrykket inne i hullet er forskjellig fra væsketrykket i materialet langt unna får vi en kobling mellom størrelsen på hullet og deformasjonen i materialet. Ved å bruke Griffith's bruddteori og den analytiske løsningen som beskriver deformasjonen av materialet har vi regnet ut en lov for effektiv spenning, en sammenheng mellom væsketrykket og kreftene som virker på materialet. Denne loven bestemmer hvordan det porøse materialet brekker.

For mer informasjon, kontakt Gyri Nørbech.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19