Disputas: Ragnhild Kobro Runde

cand. scient. Ragnhild Kobro Runde ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): STAIRS - Understanding and developing specifications expressed as UML interaction diagrams

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Senior Lecturer Jan Jürjens, Faculty of Mathematics and Computing, The Open University, U.K.
Professor Peter Herrmann, Institutt for telematikk, NTNU
Professor Stein Krogdahl, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Ketil Stølen og Øystein Haugen

En spesifikasjon ("plantegning") av et datasystem bør være både intuitiv og presis. Intuitive beskrivelser er lettere å forstå, også for ikke-eksperter som for eksempel fremtidige brukerne av systemet. Samtidig er presisjon viktig for å unngå feiltolkninger og sikre at det ferdige systemet faktisk tilfredsstiller brukernes krav og ønsker.

Avhandlingen viser hvordan dette gjøres i STAIRS, vår metode for å lage og utvikle spesifikasjoner i form av UML interaksjonsdiagram. Slike diagram blir gjerne sett på som intuitive beskrivelser av kommunikasjonen mellom de ulike delene av et system, og mellom systemet og brukerne. Avhandlingen gjør interaksjonsdiagram mer anvendelige ved å definere et presist grunnlag for å finne den nøyaktige betydningen av hvert enkelt diagram.

STAIRS tar spesielt hensyn til at interaksjonsdiagram typisk bare beskriver en del av hva systemet skal gjøre, og støtter utviklingen fra grove skisse-diagram til mer fullstendige og detaljerte diagrammer. Avhandlingen forklarer også hvordan man til slutt kan sjekke at et ferdig datasystem er korrekt i forhold til et gitt interaksjonsdiagram.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19