Disputas: Thomas Sæther

cand. scient. Thomas Sæther ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Positive and negative modulation of the transactivation potential of the transcription factor c-Myb - novel regulatory mechanisms for a classical proto-oncoprotein

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Karl-Heinz Klempnauer, Institut für Biochemie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Tyskland
Førsteamanuensis Marit Bakke, Institutt for Biomedisin, Universitetet i Bergen
Professor Pål Falnes, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Reidunn Aalen

Veileder:  Prof. Odd Stokke Gabrielsen

Thomas Sæther har i sitt doktorgradsarbeid, utført ved Institutt for molekylær biovitenskap ved Universitetet i Oslo, studert ulike mekanismer som cellene våre benytter seg av for å regulere aktiviteten til en genregulator, transkripsjonsfaktoren c-Myb.

c-Myb er et protein som er lokalisert i cellekjernen. Gjennom å styre uttrykket av spesifikke genprogrammer bidrar c-Myb til utvikling og spesialisering av blodceller. Tidligere studier i mus, samt sekvensering av DNA fra pasienter med akutt lymfoblastisk T-celle leukemi, har indikert at blodcellene er avhengig av helt bestemte aktivitetsnivåer av c-Myb for å kunne utvikle seg normalt. Sæthers forskning bidrar til å øke kunnskapen om hvordan aktiviteten til c-Myb reguleres i friske celler.

Sæthers doktorgradsprosjekt faller inn under såkalt transkripsjonsforskning, der det overordnede målet er å forstå hvordan ulike genregulatorer i cellekjernen, deriblant transkripsjonsfaktorer, kontrollerer uttrykket av våre gener. Dette skjer hovedsakelig gjennom interaksjoner med andre proteiner, samt ved kjemiske modifikasjoner. Sæther viser at c-Myb ved å binde seg til proteinene Mi-2α og FLASH kan øke sin aktivitet, og derigjennom uttrykket av sine målgener. I kontrast til dette står effekten av SUMO-modifisering. Når c-Myb kobles til det lille proteinet SUMO, senker dette c-Mybs evne til å samaktivere med andre transkripsjonsfaktorer.

Ved å forstå hvordan reguleringen av genuttrykk i friske celler fungerer, øker man samtidig muligheten for medisinsk å kunne korrigere de samme mekanismene i syke celler hvor denne reguleringen er skadet. Sett i lys av at feilregulering av c-Myb, så vel som av Mi-2α, FLASH og SUMO, er observert i ulike sykdomstilstander, vil Sæthers forskning potensielt kunne få betydning ved uvikling av mulige behandlingsformer.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19