Disputas: Håkon Sagberg

Håkon Sagberg ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Micromechanical optical filters for spectroscopy

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Ph.d. Fredrik Nikolajeff, Uppsala Universitet
Professor Ola Hunderi, NTNU
Førsteamanuensis Ola Sveen, Universitet i Oslo

Doktorarbeidet viser at det er mulig å lage miniatyriserte måleinstrumenter basert på optiske prinsipper, det vil si at lys blir brukt for å lese ut det som skal måles. Framstillingsteknikken ligner på den som brukes i produksjon av mikrobrikker til datamaskiner. Den nye instrumenttypen kan gjøre målinger av praktisk viktige størrelser som for eksempel temperatur, gasskonsentrasjon eller kjemisk sammensetning.

I løpet av de siste tjue årene har det blitt mulig å framstille såkalte mikromaskiner, det vil si maskiner med ørsmå bevegelige deler. Delene kan ha dimensjoner som er sammenlignbare med bølgelengden til lys, omtrent en hundredel av diameteren til et hårstrå, eller som en liten bakterie.

Styring av lys og lyssignaler med mikromaskiner blir i dag brukt til videofremvisning og til fiberoptisk kommunikasjon. Doktorarbeidet tar for seg en kommende tredje anvendelse, som er optisk måleteknikk. Sentralt i slikt måleutstyr er optiske filtre, innretninger som plukker ut de relevante bølgelengdene i lyset. Mikromekaniske filtre kan utnytte lysets bølgenatur til å kontrollere avbøyning og vekselvirkning mellom lysstrålene fra flere mikroreflektorer. Sammenliknet med tradisjonelle optiske filtre gir slike mikromekaniske filtre tre viktige fordeler: Lav pris, kompakt utforming, og høy modulasjonshastighet.

Doktoranden har konstruert, fått bygget og testet mikromekaniske optiske filtre, og utviklet metoder for beregning av styringssignalene for filtrene. Arbeidet omfatter også utvikling av nye måleteknikker som kan være aktuelle for framtidige filtre. Arbeidet har vært utført ved Fysisk institutt på Universitetet i Oslo, og delvis ved SINTEF i Oslo og Stanford University i California.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19