Disputas: Anne Cathrine Scheen

cand. scient. Anne Cathrine Scheen ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Molecular phylogenetic and transcriptomic approaches to the evolution and classification of subfamily Lamioideae (Lamiaceae)

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr Alan Paton, Herbarium, Royal Botanic Gardens, Kew, Richmond, U.K.
Dr. Anders Backlund, FLS, Division of Pharmacognosy, Dept. of Medicinal Chemistry - Uppsala University, Biomedical center, Sweden
Førsteamanuensis Anne Brysting, CEES, Dept. of Biology, University of Oslo, Norway

Leder av disputas:  Professor Dag Hessen

Veileder:  S. Jakobsen, Charlotte Lindqvist, Douglas E. Soltis

Planter som tilsynelatende ser like ut trenger ikke være nært beslektet og planter som er nært beslektet kan se veldig forskjellig ut. Anne-Cathrine Scheen fra Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo viser eksempler på dette i sitt doktorgradsarbeid. Resultatene er basert på laboratoriestudier av planter fra flere forskjellige herbarier rundt om i verden. Ved hjelp av ulike DNA-teknikker har Scheen undersøkt slektskapet mellom et stort utvalg arter og slekter i leppeblomstfamilien (Lamiaceae). En stor gruppe afrikanske og asiatiske arter har vært viet særlig fokus.

Scheens DNA-baserte studier av slekten Otostegia fra Afrika og det vestlige Asia viser at artene danner to klart distinkte grupper som begge bør få status som egne slekter. Botanikere har til nå basert antakelsen om nært slektskap på likhet i én karakter, blomsterbegerets form, og har oversett forskjeller som for eksempel forekomst versus fravær av torner. Flere andre utseendemessige forskjeller støtter delingen av artene i to slekter. Scheen har foreslått opprettelsen av en ny slekt for de fire artene med torner og omplassering av flere andre arter til andre allerede eksisterende slekter.

Planter av den afrikanske slekten Leonotis er lett gjenkjennelige med sine fuglepollinerte og sterkt oransje blomster. Scheens DNA-baserte studier viser imidlertid at artene i slekten Leonotis blander seg med de hvitblomstrede afrikanske artene i slekten Leucas. Dette kan tyde på omfattende hybridisering mellom de to slektene eller at spesialisering til fuglepollinering med oransje blomster har oppstått flere ganger.

Scheens doktorgradsarbeid har bidratt med verdifull ny viten om slektskapet mellom de nærmere 70 slektene av underfamilie Lamioideae og har resultert i en ny klassifikasjon av underfamilien basert på moderne DNA metodikk.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19