Disputas: Edwin Robert Schomacker

cand.scient. Edwin Robert Schomacker ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Geological reservoir characterisation of alluvial deposits: architectural style and variability

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Allard Willem Martinius, StatoilHydro Forskningssenter, Trondheim
Professor William Helland-Hansen, Institutt for geovitenskap, UiB
Professor Annik M. Myhre, Institutt for geofag, UiO

Leder av disputas:  Nils Roar Sælthun

Veileder:  Professor Johan Petter Nystuen, Førsteamanuensis Jens S. Jahren

Ph.d.-avhandlingen omfatter et studie av sedimentære bergarter avsatt i elver og på tilsluttende flomsletter. Studiet belyser hvordan balansen mellom ulike geologiske parametere under avsetning påvirker oppbygningen, geometrien, dimensjonen samt stablingsmønsteret til bergartene. Temaet er av interesse for oljeindustrien, ettersom mer enn 20 prosent av verdens gjenværende olje- og gassforekomster finnes i reservoar med denne typen avsetninger. Disse reservoarene er ofte svært komplekse og en bedret forståelse av deres geologiske egenskaper er således verdifull for å optimalisere utvinningen av olje og gass.

Gjennom studiet er geologiske formasjoner i Utah, USA og Spania kartlagt. De kartlagte blotningene, noen med utstrekning på flere titalls kilometer, gir tilgang til geologisk informasjon langt utover det som er tilgjengelig direkte i undergrunnen, hvor brønndata kun dekker brøkdeler av et reservoars overflateareal. Basert på lignende avsetninger på land gir således datasettet et unikt innblikk i hvordan reservoar i undergrunnen kan se ut.

Studiet vektlegger også hvordan ulike avsetningsmønstre i sedimentære lagpakker kan benyttes til å dele de inn i tidskorrelative enheter. Avsetningsmønstrene gjenspeiler hvordan parametere som klima, havnivå samt sedimentbassengets innsynkning har endret seg over tid. Inndelingen muliggjør derfor prediksjon av avsetningsmiljø og andre geologiske egenskaper i tre dimensjoner.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19