Disputas: Jone Sæbbø

Jone Sæbbø ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Characterization of man made objects and geophysical phenomena using electromagnetic and acoustic waves

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Hugh D. Griffiths, University College London
Professor Jakob J. Stamnes, Universitetet i Bergen
Professor Ørjan G. Martinsen, Universitetet i Oslo

Et flerfrekvent radioakustisk målesystem benyttes til å beskrive vindfelt i den lavere atmosfæren og et flerfrekvent eksperimentelt radar system benyttes til å beskrive spredningen fra generelle objekter ved bruk av frekvenskorrelasjonsfunksjonen.

Det radioakustiske målesystemet består av en akustisk kilde som sender et flerfrekvent akustisk signal i vertikal retning. Et bistatisk radar system (sender og mottaker plassert på forskjellige steder) betrakter det akustiske feltet. Bruken av et bistatisk radar system bidrar til at systemet kan måle detaljerte tidsvariasjoner i vindfeltet sammenlignet med vanlige radioakustiske systemer. Spredningen av elektromagnetiske bølger fra det akustiske feltet blir modulert av den akustiske frekvensen. Dette gjør det mulig å skille mellom spredning fra forskjellige høyder. Vind og turbulens effekter påvirker det akustiske feltet. Dette gjenspeiles i spredningen av elektromagnetiske bølger slik at effekter fra vind og turbulens kan måles ved analyse av det mottatte radar signalet.

Det flerfrekvente eksperimentelle radar systemet benyttes for målinger mot havets overflate samt mot generelle objekter. Målet er å evaluere bruken av frekvenskorrelasjonsfunksjon som en parameter for å karakterisere sprederen/spredeprosessen. Arbeidet diskuterer og kvantifiserer de tilstandene som må være oppfylt for at frekvenskorrelasjonsfunksjonen kan ansees som gyldig.

Arbeidet er utført ved Triad AS og sponset av Triad AS, Norges Forskningsråd og Office of Naval Research.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19