Disputas: Therese Seierstad

siv.ing. Therese Seierstad ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Magnetic resonance spectroscopy and diffusion for prediction and monitoring of treatment response in rectal cancer

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Nandita deSouza, ICR, England
Michael R. Horsman, Århus Universitetshospital, Danmark
Atle Bjørnerud, Rikshospitalet

Leder av disputas:  Einar Sagstuen

Veileder:  Professor Dag Rune Olsen og professor Arne Skretting

Effekt av kombinert cellegift og strålebehandling kan påvises lenge før kreftsvulsten krymper

Pasienter med samme kreftdiagnose gis i dag lik cellegift- og stråleterapi. Mens noen pasientene blir friske av behandlingen, vil andre pasienter ha liten eller ingen effekt. Dersom man tidlig i behandlingsforløpet kan identifisere hvilke pasienter som vil ha nytte av behandling og hvilke pasienter som ikke vil ha tilsiktet effekt på kreftsvulsten, kan behandlingen i støtte grad skreddersyes til den enkelte pasient. Enkelte pasienter vil dermed kunne få tilbud om annen behandling. Målet med slik individualisert kreftbehandling er selvfølgelig bedret prognose samt å øke overlevelsen for pasientene.

I et doktorgradsarbeide utgått fra Radiumhospitalet har sivilingeniør Therese Seierstad undersøkt hvordan endringer i kreftsvulster under og etter kombinert cellegift- og stråleterapi kan avbildes ved hjelp av MR (magnetisk resonans) diffusjonsavbildning. I tillegg er teknikken brukt til å studere biokjemiske endringer i kreftvevet knyttet til behandlingen.

Eksperimentelle studier utført av Seierstad har vist at MR diffusjonsavbildning av kreftsvulsten kan påvise behandlingseffekter langt tidligere enn kliniske effekter som reduksjon av svulstvolumet kan oppdages. Studiene videreføres nå i en stor klinisk studie hos pasienter med endetarmskreft ved Kreftklinikken, Rikshospitalet.

For mer informasjon, kontakt Gyri Nørbech.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19