Disputas: Stig Rune Sellevåg

Stig Rune Sellevåg ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Experimental and computational studies of physicochemical properties of halogenated atmospheric trace species

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Matthew Johnson , Department of Chemistry, University of Copenhagen, DanmarkDr. Matthew Johnson , Department of Chemistry, University of Copenhagen, Danmark
Professor Max Mülhäuser, MCI - Management Center Innsbruck, Østerrike
Dr. Ingse Noremsaune, Kjemisk institutt, UiO

Menneskeskapte klorfluorkarboner (KFK) og haloner reduserer ozonlaget og bidrar til drivhuseffekten. Det samme gjør en rekke naturlig forekommende halogenerte organiske forbindelser, hvor klormetan står for det største enkeltbidraget. Det er viktig å bestemme mengden av hvert enkelt bidrag for å kunne iverksette tiltak, som for eksempel ved innføring av ny teknologi.

I dette arbeidet er det naturlig forekommende klormetan og en rekke mulige erstatningsstoffer for KFK-er og haloner undersøkt for å kartlegge deres reaksjoner i atmosfæren. Ved å studere forholdet mellom kjemisk reaksjonshastighet og naturlig forekomst av stabile isotoper er det sannsynliggjort at atmosfærens innhold av klormetan hovedsakelig stammer fra dødt plantemateriale. Sellevåg viser også at delvis fluorerte alkoholer og ketoner i mange tilfeller kan erstatte dagens KFK-er og haloner. De vil bidra lite til drivhuseffekten, og deres nedbrytningsprodukter vil ha en liten påvirkning på miljøet.

Arbeidet har bidratt til økt forståelse av de fundamentale mekanismene bak fotolytiske prosesser og kjemiske reaksjoner gjennom utstrakt bruk av kvantemekaniske beregningsmodeller. Arbeidet har blitt utført ved Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Tyge Greibrokk.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19