Disputas: Anne Merete Smelhus Sjøeng

cand.scient. Anne Merete Smelhus Sjøeng ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): The future impact of nitrogen in the acidification of surface waters; modelling, empirical and experimental studies of changes in nitrogen leaching

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Martin Forsius, Finnish Environment Institute (SYKE), Research Programme for Global Change, Helsinki, Finland
Professor Trine A. Sogn, Dept. of Plant and Environmental Sciences, Norwegian University of Life sciences, Ås
Professor Rolf D. Vogt, Universitet i Oslo , Kjemisk institutt

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Prof. Dag Olav Hessen (UiO), Brit Lisa Skjelkvåle Monsen (NIVA)

Klimaendringer kan motvirke forbedring av forsuringssituasjonen i vann og vassdrag i de hardest rammede områdene for sur nedbør på Sørlandet og de sørligste deler av Vestlandet. Dette hevder Anne Merete Smelhus Sjøeng som tar doktorgraden ved Norsk institutt for vannforskning og Universitetet i Oslo på en avhandling om nitrogenets rolle i forsuring i fremtiden.

Avhandlingen omhandler effekter av klimaendringer på nitrogenavrenning fra fjell- og heiområder som mottar moderat til store mengder nitrogen fra langtransportert forurensning. I arbeidet er det benyttet data fra lange tidsserier fra nasjonal innsjøovervåking, eksperimenter i felt og matematiske modeller.

Etter mange års nitrogenbelastning har jorda i disse områdene blitt gradvis mettet på nitrogen. Dette resulterer i at atmosfærisk tilført nitrogen lekker fra jorda ut i elver og innsjøer. I vassdrag som historisk sett har vært mest utsatt for sur nedbør (både fra svovel- og nitrogenkomponenter), blir nitrogenet fulgt av sure kationer (hydrogen og aluminium) som medfører at vannet blir så surt og giftig at mange dyr og planter ikke kan leve der. Samtidig er nitrogen et gjødselstoff, og etter hvert som dette renner ut i marine kystnære områder der nitrogen er vekstbegrensende, vil lokal algeoppblomstring kunne skape problemer for økosystemene langs kysten.

Nedfallet av svovel i nedbør er sterkt redusert siden historisk maksimum på 1970-tallet, men nitrogennedfallet ligger fortsatt svært høyt. Dessuten utgjør det store nitrogenlageret i jorda en viktig usikkerhetsfaktor for en fremtidig forventet forbedring av forsurede lokaliteter. I avhandlingen har Sjøeng vist med matematiske modeller at med økt temperatur pga. klimaendringer vil nedbrytningsprosesser i jorda kunne akselerere, og dermed frigjøre nitrogen som er bundet i jorda. Selv om langtransportert nitrogen til disse områdene blir redusert som følge av internasjonale avtaler, vil temperaturøkning bidra til økt "lekkasje" ut i overflatevann og dermed opprettholde en forsuringssituasjon. Dette gjør at det vil ta lengre tid før laks og andre organismer har gode vilkår for vekst og reproduksjon i disse områdene.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19