Disputas: Karl André Skevik

cand. scient. Karl André Skevik ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The SPP Architecture – A system for interactive VoD straming

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Dr.-Ing. Ralf Steinmetz, Department of Electrical Engineering and Information Technology, Technische Universität Darmstadt
Senior Lecturer PhD Andreas Mauthe, Computing Department, Lancaster University
Førsteamanuensis Dr.scient Ellen Munthe-Kaas, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Tone Bratteteig

Veileder:  Thomas Plagemann, Vera Goebel

Nedlasting av filmer fra nettet har blitt en vane for mange brukere av Internet, ofte via såkalte "Peer-to-Peer" nettverk, og på mindre lovlig vis. Det er nå i økende grad mulig å kjøpe filmer lovlig, og i sin avhandling hevder Karl-André Skevik at Peer-to-Peer nettverk egner seg også for lovlig distribusjon av video. Problemstillingen han tar for seg er såkalt interaktiv "streaming". Hvis man leier en film i et videosenter har man full kontroll over hvordan man ser filmen; det er mulig å stoppe filmen, og spole forover og bakover. "SPP arkitekturen", som er foreslått av Karl-André Skevik, gjør det samme mulig på Internet. Forskjellen er at på Internet vil ikke utvalget være begrenset av videosenterets hylleplass, og filmene man ønsker å se vil aldri være utlånt til noen andre. Takket være bruken av Peer-to-Peer nettverk er det motsatte tilfelle; jo mer populær en film er, jo bedre fungerer systemet. Med denne typen teknologi vil det i fremtiden kanskje være mulig å velge blant alle filmene som noen sinne er laget, uten å reise seg opp av godstolen.

SPP arkitekturen tar høyde for potensielle konnektivitets problemer ved bruk av brannmur uten å redusere sikkerheten, og gir innholdstilbydere mulighet for å gi brukere incentiver for å bidra med ressurser. Simuleringsresultater indikerer at kombinasjonen av teknikker fra såkalt innholds distribusjons nettverk og Peer-to-Peer nettverk resulterer i lavere ressurskrav for både innholdstilbydere og nettverksleverandører, sammenlignet med rene innholdsdistribusjons nettverk eller Peer-to-Peer nettverks løsninger.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19