Disputas: Hilde Skjevling

cand.scient. Hilde Skjevling ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Distributed precoding and scheduling in multi-user, multi-base wireless networks

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Gema Piñero, Departamento de Comunicaciones, Universidad Politécnica de Valencia, Spania
Førsteamanuensis Lars Lundheim, Institutt for elektronikk og telekommunikasjon, NTNU, Trondheim
Førsteamanuensis Pål Orten, UNIK - Universitetsstudiene på Kjeller/UiO

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Professor David Gesbert, førsteamanuensis Are Hjørungnes

Fremtidige tjenester for trådløse kommunikasjonssystemer vil kreve feilfri levering av multimediatrafikk til en stor populasjon av mobile brukere. Suksess avhenger av kontinuerlig innsats av både forskningsmiljøer og industri, i arbeidet for å takle den fundamentale utfordringen innen trådløs kommunikasjon:

Hvordan tilfredsstille en tilsynelatende umettelig appetitt for høyere overføringskapasitet og lavere feilrater, og i særdeleshet, hvordan gjøre det over en ustabil trådløs kommunikasjonskanal, med svært begrensede ressurser til rådighet.

Arbeidet bak denne ph.d.-oppgaven søker å bidra til å besvare utfordringen, gjennom utvikling av samarbeids- og koordineringsteknikker for basestasjoner i cellulære, trådløse kommunikasjonsnettverk (som mobiltelefonsystemer). Disse teknikkene innbefatter blant annet optimering av sendefiltre og utvelgelse av mobile brukere, og krever en viss informasjonsutveksling mellom de involverte basestasjonene. Selve optimeringen kan utføres sentralt eller distribuert (av basestasjonene selv), eventuelt i kombinasjon.

To grunner til å legge koordineringsbyrden på basestasjonene er at disse generelt har større beregningskapasitet enn de små brukerterminalene, samt at de gjerne er tilknyttet et kablet nettverk med høy overføringskapasitet. Basestasjonene kan imidlertid ikke utveksle all tilgjengelig informasjon med hverandre, det vil ta for lang tid og hindre overføring av faktiske data til de mobile brukerne. Derfor har vi benyttet såkalt hybrid kanalinformasjon, der hver involverte basestasjon baserer sin optimering på begrenset kunnskap om nettverket som helhet.

Våre resultater viser klart forbedret ytelse ved bruk av samarbeid og koordinering, selv om hver av de involverte partene bare har deler av den totale informasjonsmengden.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19