Disputas: Henriette Corneliussen Skjølberg

Cand. Scient. Henriette Corneliussen Skjølberg ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Regulation of the G1/S checkpoint in fission yeast

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Ph.D. Ralf Erik Wellinger , CABIMER, Avenida Americo Vespucio s/n Parque Científico y Tecnológico Cartija 93, 41092 Sevilla Spain.
Dr. ing. Hilde Nilsen, Bioteknologisenteret (BiO) Pb 1125 Blindern, 0317 Oslo.
Professor Winnie Eskild, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo, Pb. 1041 Blindern, N-0316 Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor II Kirsten Skarstad

Veileder:  Professor Erik Boye og Dr. Beata Grallert

En fellesnevner for kreftceller er ukontrollert celledeling, det vil si at cellene ikke stopper opp i cellesyklus selv med alvorlige DNA-skader tilstede. Checkpoints er mekanismer som hindrer skadede celler å fortsette å dele seg. Dette er tema i doktoravhandlingen til cand.scient. Henriette C. Skjølberg. Studiene har blitt utført på Avdeling for Cellebiologi ved Institutt for Kreftforskning på Radiumhospitalet.

Henriette C. Skjølberg har arbeidet med å forstå mer om hvordan cellesyklus reguleres ved hjelp av modellorganismen Schizosaccharomyces pombe, også kalt fisjonsgjær. Modellorganismer som bakterier, gjær, fluer og rundormer har i over 100 år blitt brukt i grunnforskning for å forstå grunnlegende biologiske prosser. Disse organismene blir blant annet brukt fordi de raskt formerer seg og fordi de er medgjørlige å manipulere genetisk. Studier av modellorganismer gir verdifull kunnskap om fundamentale egenskaper som også finnes i menneskeceller.

Doktorgradsarbeidet har vært spesielt rettet mot én spesiell fase av cellesyklus, G1 fase, hvor celler avgjør om de skal starte på en ny runde av syklusen eller stoppe sin vekst. Tap av regulering av G1-fase er sannsynligvis nødvendig for at en celle skal bli til en kreftcelle, og langt over halvparten av alle kreftceller har mistet denne reguleringen. Skjølberg og medarbeidere har oppdaget et nytt checkpoint i G1 fase, og de har karakterisert mange av de molekylære aktørene involvert i denne mekanismen. G1-checkpointet har vist seg å være annerledes enn andre checkpoint i cellesyklusen og i andre organismer.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19