Disputas: Inger Skrede

cand.scint. Inger Skrede ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Speciation, divergence, and dispersal in arctic diploid plants

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Outi Savolainen, Department of Biology, University of Oulu, Finland
Professor Alex Widmer, Plant Ecological Genetics, IBZ, ETH Zürich, Sveits
Associate professor Arild Johnsen, Natural History Museum, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor David L. Bruton

Veileder:  Liv Borgen, Christian Brochmann

Klimaforandringer fører til at arktiske planter enten må tilpasse seg eller spre seg til nye områder for å overleve.

I sin ph.d.-avhandling ”Speciation, divergence, and dispersal in arctic diploid plants” ved Nasjonalt senter for biosystematikk ved Naturhistorisk museum, UiO, har Inger Skrede studert hvordan arter oppstår, sprer og etablerer seg i arktiske miljøer. Denne kunnskapen er basert på noen utvalgte arter og kan brukes til å trekke generelle slutninger om hvilke arter som har hatt og vil ha mulighet til å tilpasse seg eller flytte seg ved klimaforandringer.

Resultatene viser at den mest hardføre av de studerte artene, halvkulerublom (Draba subcapitata), sprer seg og etablerer seg lettere i arktiske miljøer enn mindre hardføre arter som f.eks reinrose og alperublom (Dryas octopetala og Draba fladnizensis), uavhengig av om artene har frø tilpasset til å spre seg over lange distanser eller ikke. Det ble også vist at ikke selve frøspredningen, men om frøet klarer å spire og etablere seg er det største hinderet for om en art kan kolonisere nye områder.

I tillegg viser Skrede at tidligere påvist sterilt avkom fra kryssinger mellom planter fra forskjellige populasjoner av samme art i slekten rublom (Draba) mest sannsynlig skyldes forskjeller både mellom kromosomene og mellom genene fra de forskjelllige populasjonene. Slike forskjeller gir ugunstige kombinasjoner dersom plantene krysser seg, og kryssingsbarriærer mellom populasjonene oppstår.

Skrede har deltatt i fem samarbeidsprosjekter hvor kryssingsforsøk mellom planter fra forskjellige geografiske områder, målinger av fertilitet i hybridene og DNA baserte metoder er benyttet.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Aronsen.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19