Disputas: Nina Sletvold

Nina Sletvold ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Life history and population dynamics in the facultative biennial Digitalis purpurea

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Prof. Johan Ehrlén, Botaniska institutionen, Stockholms Universitet, Sverige
Professor Ørjan Totland, Inst. for Naturforvaltning, Universitetet for Miljø og Biovitenskap, Ås
Professor Helene Lampe, Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo

Avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet plantepopulasjonsøkologi, og arbeidet er utført ved Biologisk institutt, Universitetet i Oslo. Arbeidet bygger på tre års feltstudier i Ulvik, Hordaland.

Hos planter er kombinasjonen av flerårighet og monokarpi (blomstring en gang for så å dø) en uvanlig livshistoriestrategi. Avhandlingen tar opp ulike problemstillinger knytta til evolusjon av denne strategien ved å bruke arten revebjelle (Digitalis purpurea) som modellsystem. I tillegg brukes demografiske data til å modellere hvordan populasjoner endrer størrelse og sammensetning over tid, noe som i liten grad har vært forsøkt hos monokarpe flerårige tidligere. Resultatene viser at monokarpi hos revebjelle kan være fordelaktig fordi frøkvalitet øker mer enn proporsjonalt med størrelse på morplanten. Store planter produserer større frø som spirer raskere, og dette kan gi en fordel i etableringsfasen. Det kunne derimot ikke påvises noen fordeler ved å være stor gjennom studier av pollinering (humlebesøk) og blomsterherbivori (blomsten blir spist av en møll-larve); store planter fikk færre pollinatorbesøk per blomst enn små planter, og hadde noe høyere sannsynlighet for herbivori per blomst. Dette kan tyde på at frøkvalitet begrenses mer av ressurstilgang enn av pollinering. Det ble observert stor sesongvariasjon i vekst- og overlevelsesrater gjennom studiet, og når disse ratene ble brukt til å modellere forventa plantestørrelse ved blomstring, tydet reultatene på svært variabel seleksjon over tid. Dette kan bidra til å forklare hvorfor så stor størrelsesvariasjon ved blomstring opprettholdes hos revebjelle. Stor lokal populasjonstetthet medførte høyere dødelighet og redusert vekst, og blomstring vil antaglig ’forsinkes’ av høy lokal tetthet. Matrisemodellering viste at faktorer som påvirker frøproduksjon, frøoverlevelse og spirerater har størst betydning for hvordan populasjonen vokser eller avtar. Frø hos revebjelle spirer bare på åpne flekker, og rekruttering er derfor begrensa av tilgang på passende spiresteder. Men til tross for en stor frøbank tyder resultatene på at rekruttering også kan være flekkvis begrensa av antall frø, og stor romlig variasjon i lokal populasjonsvekst kan derfor forventes.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19