Disputas: Arnor Solberg

siv.ing. Arnor Solberg ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): An aspect-oriented model driven approach for QoS-aware software engineering

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Colin Atkinson, Chair of Software Technology, University of Mannheim
Postdoc Ivan Kurtev, Faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Informatics, University of Twente
Professor Stein Krogdahl, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Jan Øyvind Aagedal, Arne Jørgen Berre, Ketil Stølen

Konstruksjon av moderne nettverksbaserte datasystemer er ofte komplekst. I tillegg til å tilby avansert funksjonalitet i henhold til spesifiserte brukerkrav, må slike datasystemer gjerne tilfredsstille kvalitetskriterier eksempelvis relatert til sikkerhet, responstid og mobilitet. Det siste betegnes ofte som krav til tjenestekvalitet fordi de spesifiserer kvalitet på tjenestene som tilbys av datasystemet.

Avhandlingen presenterer et rammeverk for å redusere kompleksitet ved konstruksjon av moderne nettverksbaserte datasystemer, med fokus på håndtering av krav til tjenestekvalitet.

Anerkjente metoder for å redusere kompleksitet er: 1) å dele opp det totale problemet i et sett av delproblemer, og 2) å gjøre abstraksjoner slik at man kan konsentrere seg om et detaljnivå av gangen. Rammeverket er basert på disse prinsippene. Det beskriver et sett av konsepter, metoder og mekanismer for å kunne håndtere tjenestekvalitet atskilt fra systemets funksjonalitet. Rammeverket beskriver også hvordan ulike tjenestekvaliteter kan integreres med den funksjonelle delen av datasystemet. Integrasjonen er basert på vevingsprinsippet i aspekt-orientert modellering.
Avhandlingen presenterer et sett av tilfellestudier (case studies) som viser hvordan tjenestekvalitet håndteres atskilt fra resterende del av datasystemet. Basert på tilfellestudiene konkluderes det med at rammeverket forenkler konstruksjonsarbeidet av komplekse distribuerte datasystemer. De enkelte løsningskonstruksjonene for ulike tjenestekvaliteter blir også lettere å gjenbruke fordi disse ikke er integrert med et spesifikt datasystem. Avhandlingen presenterer også en prototyp for automatisk veving av tjenestekvalitet med den funksjonelle delen av et datasystem.

Avhandlingen er utført ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo og ved SINTEF IKT. Avhandlingen er videre støttet av Norges Forskningsråd gjennom forskningsprosjektet QoS-Aware Component Architecture (QuA).

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19