Disputas: Ole Amund Søvde

cand. scient. Ole Amund Søvde ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Chemistry in the Upper Troposphere and Lower Stratosphere – A Model Study of Processes important for Ozone

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Peter F. J. van Velthoven, KNMI (Royal Netherlands Meteorological Institute)
Dr. Kerstin Stebel, NILU (Norwegian Institute for Air Research)
Professor Emeritus Ingolf Kanestrøm, Department of Geosciences, University of Oslo

Leder av disputas:  Nils Roar Sælthun

Veileder:  Ivar S. A. Isaksen og Frode Stordal

Avhandlingen er et modellstudie av prosesser som er viktig for ozon i øvre troposfære og nedre stratosfære (UTLS), og er utført innenfor atmosfærekjemi og klima ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Fokuset i arbeidet har vært å inkludere mikrofysikk for dannelse av aerosoler og polare stratosfæriske skyer (PSCer), samt kjemi på disse partiklene, i den globale kjemitransportmodellen Oslo CTM2. Modellen har blitt evaluert ved å sammenligne simuleringer med observasjoner, noe som viser at den nye mikrofysikken er en stor forbedring av modellverktøyet. Modellen kan nå simulere både varme og kalde UTLS.

Modellen har videre vært brukt for å studere et framtidsscenario for utslipp fra fly, der både utslipp av nitrogenoksider (NOx), vanndamp og aerosoler er inkludert. Flyscenarioet inkluderer overlydsfly som flyr i ca 18km høyde, og det vises at NOx er viktig for ozonproduksjon i troposfæren og den laveste delen av stratosfæren, men også for ozontapet i resten av stratosfæren. En økning av partikler gir mer heterogen kjemi på aerosoler. Dette reduserer ozontapet og ozonproduksjonen ved å redistribuere NOx til ikke-reaktive nitrogenforbindelser. Samtidig vil heterogenkjemien aktivere mer klor i høyden 12-20km, og derfor øke ozontapet der. Mengden PSCer vil øke og bidra til økt ozontap. Totalt gir disse effektene en liten økning eller minkning i den totale ozonkolonnen, avhengig av hvilken prosess som er viktigst – noe som avhenger av temperaturen og solstrålingen.

Kjemitransportmodellen benytter meteorologiske data i beregningene, og avhandlingen viser viktigheten av gode data. Et tidligere datasett (ERA-40) er sammenlignet med et nyere datasett (ECMWF IFS med 60 vertikale lag), der sistnevnte har en forbedret sirkulasjon og dermed gir mer korrekt transport og kjemiske reaksjonshastigheter (gjennom temperatur). Studiet viser at korrekt sirkulasjon er svært viktig for modellering av atmosfæren.

For mer informasjon, kontakt Nils Roar Sælthun.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19