Disputas: Åste Søvik

cand. scient. Åste Søvik ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Biologically adapted radiotherapy and evaluation of non-uniform dose distributions

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Alan Nahum, Clatterbridge Centre for Oncology, UK
Professor Arne Skretting, Rikshospitalet-Radiumhospitalet, Oslo
Professor Eli Olaug Hole, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Finn Ingebretsen

Veileder:  Dag Rune Olsen, Øyvind S. Bruland

Stråleterapi er en av hjørnestenene i behandlingen av kreft og har blitt utviklet gjennom et århundre med forskning innen medisin, fysikk og biologi. Moderne stråleterapi blir i stadig større grad basert på informasjon fra ulike tumoravbildningsteknikker, som CT, MR og PET. I de senere årene har en ny strålebehandlingsteknikk, intensitetsmodulert stråleterapi blitt tatt i bruk. Med denne teknikken kan en ved å forme strålefeltet i tre dimensjoner forbedre strålefordelingen i pasienten.

Søviks doktorgradsarbeid viser at intensitetsmodulert stråleterapi kan benyttes til å tilpasse dosefordelingen i kreftsvulsten til egenskaper ved den individuelle pasientens svulst. Dette kan være egenskaper som gjør svulsten mer motstandsdyktig mot stråling, slik som lavt oksygeninnhold (hypoksi) i svulsten. Individuelt tilpasset stråleterapi kan derfor øke sannsynligheten for at strålebehandlingen kurerer svulster hvor hypoksi forekommer.

Søvik har i sin doktorgradsavhandling utviklet en matematisk modell for å beregne effekten av strålebehandling på hypoksiske kreftsvulster. Denne modellen ble brukt til å bestemme den dosefordelingen som gir størst sannsynlighet for å kurere svulsten. Intensitetsmodulert stråleterapi ble deretter benyttet for å lage doseplaner som var så nær den optimale dosefordelingen som mulig. De resulterende doseplanene ble evaluert både med hensyn på sannsynligheten for at de ville kurere svulsten og i hvilken grad en unngikk å skade normalvev rundt svulsten.

Doktorgradsarbeidet i medisinsk fysikk ble utført ved fagområde Medisinsk Fysikk, Radiumhospitalet og Fysisk Institutt, Universitetet i Oslo, under veiledning av professor Dag Rune Olsen og professor Øyvind Bruland.

For mer informasjon, kontakt Heidi Bruvoll.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19