Disputas: Marita Sporstøl

Marita Sporstøl ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Regulation of hepatic SR-BI and ABCA1 by nuclear receptors

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Forsker Erik A. L. Biessen, Division of Biopharmaceutics, Leiden University, The Nederlands
Forsker Bente Halvorsen, Rikshospitalet, Oslo
Professor Kristian Prydz, Universitetet i Oslo, Institutt for molekylær biovitenskap

Høye nivåer av det "dårlige" kolesterolet, low-density lipoprotein (LDL), øker risikoen for åreforkalkning og dermed utviklingen av hjerte- og karsykdommer. Åreforkalkning er økt fettavleiring forårsaket av kronisk betennelse. Betennelse kan oppstå som følge av en eller flere risikofaktorer som f.eks. fedme, diabetes II, høye kolesterolnivåer (især LDL), lite fysisk aktivitet og høyt blodtrykk. Det som gjør LDL til en syndebukk, er at det kan oksideres (harskne) i åreveggene. Det er først når LDL er oksidert at det fremmer betennelsesreaksjoner i åreveggen som kan føre til fettavleiringer (ved at celler i åreveggen ustoppelig tar opp kolesterol) som til slutt fullstendig tilstopper åren. Hvis den blokkerte åren forsyner hjertet med blod kan dette føre til et hjerteinfarkt. Det "gode" kolesterolet, high-density lipoprotein (HDL), er i motsetning til LDL en antioksidant. HDL kan motvirke oksidasjon av LDL og dermed betennelsesreaksjoner som fører til åreforkalkning. HDL kan også redusere fettavleiringer i åreveggen ved å transportere kolesterol vekk fra de fettfylte cellene i åreveggen, hovedsakelig ved hjelp av kolesteroltransportøren 'ATP-binding cassette transporter AI' (ABCA1), til leveren hvor det så kan skilles ut. I leveren tas kolesterolet opp fra HDL ved hjelp av et bindingsprotein (reseptor) 'scavenger receptor BI' (SR-BI). For å forstå hvordan innholdet av kolesterol i blodet kontrolleres er det viktig å kartlegge hvordan ABCA1 og SR-BI reguleres. Avhandlingen presenterer resultater som viser at nivået av SR-BI og ABCA1 i leveren kontrolleres nøye av et utvalg av kjernereseptorer (en gruppe transkripsjonsfaktorer som fester seg på et gen og aktiverer eller hemmer det). F.eks. har vi vist at medikamenter som senker kolesterolnivået (fibrater) og medikamenter som brukes til behandling av diabetes II (thiazolidinediones) øker nivået av SR-BI i leveren, og kan dermed beskytte mot utvikling av åreforkalkning. Detaljert kunnskap om reguleringen av kolesterolmetabolismen i leveren er essensielt for å utvikle bedre medisiner mot kolesterolrelaterte sykdommer.

For mer informasjon, kontakt Reidunn Aalen (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19