Disputas: Marianne Stabell

Marianne Stabell ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Histone modifying proteins in Drosophila development

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Vincenzo Pirrotta, Rutgers University, Dept. Molecular Biology & Biochemistry, Piscataway, USA
Post. doc. Tor Erik Rusten, Det norske radiumhospital, Oslo
Professor Winnie Eskild, Universitetet i Oslo, Institutt for molekylær biovitenskap

Epigenetikk er betegnelsen på arvelige fenomener som ikke kan forklares genetisk. I eukaryote celler finner vi informasjon nedlagt ikke bare i DNA kjeden i seg selv, men også i form av reversible kjemiske modifikasjoner direkte på DNA eller på proteiner involvert i pakkingen av DNA kjeden (såkalte histoner). Slike kjemiske endringer av DNA eller histoner kan påvirke hvordan gener uttrykkes. Metylering og acetylering er eksempler på vanlige kjemiske modifiseringer av histoner, og kombinasjoner av ulike modifiseringer har ført til en hypotese om en histon kode for genregulering.

Avhandlingen presenterer kloning og karakterisering av tre ikke tidligere undersøkte proteiner i den klassiske modellorganismen bananflue (Drosophila melanogaster) valgt ut basert på mulig funksjon som følge av oppbygning av proteinet. Felles for disse er et SET domene som er involvert i enzymatiske prosesser knyttet til metylering av histoner og genregulering. For alle tre finnes det tilsvarende (homologe) proteiner i pattedyr (mennesket inkludert), og er i mus viktige for embryo utvikling.

Ved å slå ut disse proteinene i bananfluen har vi vist at de er viktige i prosessen som forvandler larven til ferdig utviklet flue (metamorfose). Felles for alle tre en interaksjon med insekthormonet ecdyson, og vi foreslår at disse proteinene fungerer som coregulatorer i reguleringen av gener responsive til dette hormonet. En funksjon i selve embryo utvikling er også vist, og en mulig funksjon i celledeling er postulert. Proteinene kan agere både ved å aktivere og repressere gener, og vi viser i et tilfelle en direkte interaksjon med RNA polymerase II.

Til sist viser vi at små reduksjoner av transkripsjonsfaktoren CBP forårsaker defekter i akse dannelsen i bananflue embryo.

Arbeidet er utført ved Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo og Stockholms Universitet.

For mer informasjon, kontakt Reidunn Aalen (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19