Disputas: Gunnar Andreas Staff

Gunnar Andreas Staff ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Numerical computation of Initial Value Problems originated from Partial Differential Equations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Stefan Vandewalle, Computer Science Department, Faculty of Engineering, Katholieke Universiteit Leuven, Belgium
Professor Brynjulv Owren, Institutt for matematiske fag, NTNU, Trondheim
Postdoc, PhD Amela Karahasanovic, Simula Research Laboratory/Department of Informatics, University of Oslo

I avhandlingen presenteres metoder for å løse matematiske modeller av tidsavhengige fysiske problemer. En av anvendelsesområdene er modellen for den elektriske aktiviteten i hjerte. Disse modellene lar seg ikke løse eksakt, og de må derfor beregnes ved hjelp av datamaskiner. Simuleringer av disse modellene vil forhåpentligvis gi større forståelse av hjerterelaterte problemer som infarkt, flimmer og defibrilering. Et av målene er at man skal kunne bygge metodene inn i et EKG apparat for å assistere legen i å bestemme hvorvidt det har vært et infarkt, hvor det sitter og hvor stort det er.

Metodene som er presentert går ut på å binde sammen eksisterende metoder for å løse problemene både for variasjoner i rom og tid. Metodene gir mer effektive og robuste beregninger av den elektriske aktiviteten i hjerte.

Arbeidet er utført på Simula Research Laboratory i peroden september 2003 til august 2006 under veiledning av professor Hans Petter Langtangen og Dr. Kent-Andre Mardal.

For mer informasjon, kontakt Narve Trædal.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19