Disputas: Ørnulf Staff

Cand.Scient. Ørnulf Staff ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Efficient parallel solutions of incompressible flow through matrix structuring and a priori pivoting

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Alistair Borthwick, Department of Engineering Science, University of Oxford
Professor Tor Sørevik, Department of Informatics, University of Bergen
Professor Michael Floater, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Sven Øivind Wille, Knut Lehre Seip og Tom Lyche

Avhandlingen presenterer nye metoder for å redusere mengden kommunikasjon mellom datamaskiner i et nettverk i forbindelse med beregning av væske- og gassbevegelse.

Datamaskiner har muliggjort simulering av bevegelse i gasser og væsker. Simuleringene kan i detalj gi et bilde på hvordan blod beveger seg over hjerteklaffer, eller hvordan havstrømmer virvler opp næringsstoffer, som videre påvirker havets plankton- og fiskeproduksjon. For bilindustrien er slik simulering et viktig verktøy for å lage drivstoffgjerrige kjøretøy med minst mulig luftmotstand.

Felles for alle slike beregninger er at de krever stor regnekraft og mye minne. Tilgjenglige ressurser, i form av tilgjengelig regnekraft, setter ofte begrensinger på hvor detaljerte og nøyaktige simuleringene kan være. En perfekt utregning av morgendagens vær har liten nytteverdi dersom det tar en uke å få resultatet.

I avhandlingen presenteres fem vitenskapelige arbeider som ser på metoder for å dele slike utregninger over flere datamaskiner. Prinsippet går ut på at hver maskin får ansvaret for en liten del av beregningen, og på den måten kan resultatet regnes ut raskere enn hvis én maskin skulle gjort jobben alene.

En hovedutfordring ved slike parallelle beregninger er at de ulike delene av modellen avhenger av hverandre. Ved smart sortering av de ulike delene av modellen kan mange problemer løses effektivt på rimelige ”superdatamaskiner”, som består av vanlige PCer knyttet sammen i nettverk. Utvikling og testing av slik smart sortering av modellens ulike deler har vært en del av avhandlingen.

Arbeidet er utført ved Avdeling for Ingeniørutdanning ved Høgskolen i Oslo og ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19