Disputas: Liv Stavsetra

Liv Stavsetra ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Achievements using the continuous SISAK alpha-liquid scintillation technique, and its application in detection of 257Rf atoms

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Dr. Andreas Türler, Institut für Radiochemie, Technische Universität München, Tyskland
Dr. Dag Øistein Eriksen, Institutt for energiteknikk, Kjeller, Norge
Professor Per Hoff, Kjemisk institutt, University of Oslo

Avhandlingen presenterer hvordan noen få atomer av det meget tunge radioaktive grunnstoffet rutherfordium (Z=104) ble identifisert ved hjelp av en teknikk kalt α-væskescintillasjon. En rask og kontinuerlig væske-væskeekstraksjonsmetode ble benyttet for undersøkelser av dette grunnstoffet. Systemet som ble anvendt, SISAK (Short-lived Isotopes Studied by the AKUFVE-technique), er baseret på små sentrifuger for rask separasjon av væskene. En isotop av rutherfordium med halveringstid 4,7 sekunder ble benyttet i disse studiene som ble utført ved 88-Inch Cyclotron ved Lawrence Berkeley National Laboratories i California. Rutherfodium atomene må skilles fra store mengder radioaktive biprodukter som dannes under fremstillingen. Berkely Gas-filled Separator ved syklotonanlegget i Berkeley er en partikkelseparator som effektivt skiller rutherfordium atomene fra biproduktene. Kombinasjonen mellom en fysisk masseseparator og en kjemisk metode (som f.eks. SISAK) bidrar til en betraktelig økt følsomhet i et-atom-om-gangen studier av grunnstoffer med kort halveringstid.

For mer informasjon, kontakt Ingse Noremsaune.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19