Disputas: Trude Storelvmo

Trude Storelvmo ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Modeling aerosol influence on clouds in CAM-Oslo

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Surabi Menon, PhD, Lawrence Berkely National Laboratory, USA
Annica Ekman, PhD, Stockholm University, Sweden
Ivar Isaksen, Dr. philos., Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

I avhandlingen "Modellering av aerosolers påvirkning på skyer i klimamodellen CAM-Oslo" presenteres et nytt modellstudium av forurensningspartiklers påvirkning på klima gjennom deres effekt på skyer. Tidligere modellstudier har vist at slik forurensning kan ha en sterkt avkjølende effekt på vårt klima. Dette skjer blant annet ved at de reduserer nedbøren og dermed øker levetiden til skyene. Dette fører til økt refleksjon av solstråling fra skyene og reduserer energimengden som når jordoverflaten. Denne effekten vil virke som en bremse på global oppvarming, da den delvis motvirker oppvarmingen forårsaket av økte konsentrasjoner av drivhusgasser i atmosfæren. Når vi til tross for denne antatt kraftige bremsen har observert en markant temperaturøkning ved jordoverflaten siden den industrielle revolusjon, indikerer dette et jord-atosfære system som er svært sensitivt for menneskeskapte endringer i dets energibalanse.

De nye modellsimuleringene viser imidlertid at bremseklossen forurensningspartikler representerer for global oppvarming ikke er så kraftig som tidligere antatt. Dette kan videre bety at vårt klima ikke er like sensitivt for endringer i energibalansen som tidligere fryktet. Behandlingen av mange fysiske prosesser er kraftig forbedret og er mer realistiske i klimamodellen CAM-Oslo sammenliknet med tidligere modell-studier. Modellresultatene har blitt kvalitetssikret ved sammenlikning med satellittdata og andre klimamodeller.

Det er viktig å påpeke at resultatene ikke betyr at vi ikke kommer til å oppleve en fortsatt markant global oppvarming i løpet av de neste tiårene, men de antyder at de høyeste anslagene for temperaturøkning kan være overestimerte. Videre er det fortsatt mange klimaeffekter av forurensningspartikler som ikke er godt nok beskrevet i klimamodellene. Intensiv forskning på området er påkrevd for å kunne simulere vårt fremtidige klima med større sikkerhet.

Arbeidet som presenteres i avhandlingen er utført ved Universitetet i Oslo ved Institutt for Geofag, avdeling for Meteorologi og Oseanografi, under veiledning av Professor Jón Egill Kristjánsson.

For mer informasjon, kontakt Nils Roar Sælthun.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20